tisdag 21 oktober 2014

Trasig men stark - bra knäböj och OHP

GÅ ALLTID TILL GYMMET, har jag sagt

Det är ett bra råd

Visst ska man veta när det är dags att våga vila, men man måste också våga gå till gymmet när allt inte är på topp. Jag kan t.ex. fortfarande inte gå normalt sedan barfotalöpningen i fredags. Jag vaggar fram som en äggsjuk höna och grimaserar av smärta som en klen tönt. Bara trappan ned till gymlokalen var en utmaning idag - men jag tog mig i alla fall dit och gav mig chansen att börja träna bort träningsvärken. Dessutom gick det riktigt bra och nu är jag glad som en speleman.

Jag kom i god tid innan min träningspartner (han var borta förra veckan - han tänkte fortsätta jobba efter Futuris till skillnad från mig så han träffar folk som är intresserade av honom). Därmed hade jag gott om tid att försiktigt trampa igång vaderna och stretcha och mjuka upp ben och leder en stund.

Löpband: 7 minuter 5-10 km/h (maxhastighet är fortfarande ett mellanting mellan gång och jogging, men på torsdag kommer jag kunna jogga)
Knäböj (skulle vaderna störa balansen?): 20x10, 60x5, 80x5, 90x5, 100x5, 107.5x5, 107.5x5 (Härligt! Jag kände mig stark och i kontroll. Det här var mitt starkaste och samtidigt striktaste squatpass på mycket länge)
Overheadpress (stående militärpress): 20x10, 40x10, 55x9, 55x7x 40x15 (med stopp), 40x10 (även OHP gick bättre än på länge. Jag har fortfarande lindad handled pga stukningen för snart en månad sedan, men det gör inte särskilt ont. Kanske har jag kört med bättre form under konvalescensen och därför blivit starkare. Alternativt beror det på att jag ätit mer senaste veckan
Chins +21kg (kanske lite för tidigt med ökning från 16kg): 5,5,4
Mage: 20fk, 10fk, 30rc

Efter träningen svepte jag en liter mjölk som vanligt och gick sen hem för en portion quornfärs med färsk pasta:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE