tisdag 28 oktober 2014

Tvekande genom hela passet men med bra resultat: Leg Day (+biceps, rygg, triceps, axlar, mage)

Det gick precis som det skulle idag. Jag bestämde mig aldrig på allvar för att hoppa över någonting. Däremot lekte jag hela tiden med tanken att "nu är jag klar" utan att falla för frestelsen.

Det började redan på löpbandet där redan andra minuten (på 12 km/h) kändes ansträngande. Jag tänkte då köra hela uppvärmningen  (5 minuter) på den hastigheten. Istället blev det så att eftersom jag körde första minuten på 10 och andra på 12 så blev det tredje på 14, fjärde på 16, femte på 18 km/h och sedan en nedvarvningsminut på 10 km/h. Jag tror det är ett lätt autistiskt drag hos mig, en dragning mot symmetri, som gör att det blir så här.

I squat råkade jag göra ett extra uppvärmningsset på 60kg. I arbetsseten på 110kg tänkte jag ge upp efter första femman men gjorde två femmor till, dvs totalt 3, trots att schemat bara sa 2x5. Orsaken var att tanken "tur att det bara är två femmor för en till hade varit omöjligt" dök upp och då blev jag tvungen att kolla om det stämde att det var omöjligt (vilket det visade sig inte vara)

Mellan mark och mage ringde en kompis och frågade om ränteläget. Det gjorde förstås att jag tänkte strunta i magen, men efter samtalet låg jag ändå på rygg..., så då blev det fyra set i alla fall.

Jogg 6min: 10,12,14,16,18,10 km/h
Squat: 20*10,60*5,60*5,80*5,90*5, 100kg*5, 110kg *5, 110kg *5, 110kg *5
OH-press: 20*10,40*10,55*5 (12:09), 60*4, 65push *5-, 55*5, pauspress 40*10, 40*9
Chins +21kg: 6,5,3 +8 (sista setet utan vikt)
Marklyft: 20*10,60*5,100*5,120*5 (dubbel överhand - enkelt), 137.5kg *6,6,6
Mage: 50,30,20 straight leg crunches +60 sekunder planka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE