måndag 24 november 2014

1 anledning att träna kondition

"Hur tränar du konditionen?", frågade sjuksystern på mitt hälsotest i fredags.


"Knäböj och marklyft", svarade jag. Hon blev inte jättenöjd med det, men konstaterade under konditionstestet att jag hade bra kondition i alla fall.

Jag funderar ändå på att byta ut en podwalk i veckan mot löpning. Stoppa pressarna! Jag tänker att det kanske är bra för något trots allt - om inte annat slipper jag försöka förklara att jag faktiskt har ok kondition fast jag i stort sett aldrig testar den...

Dagens träning fortsatte i rotatorcuffens tecken, med mycket försiktigt bänkpressande samt överraskande fräschör i skivstångsrodd. Två sjuor på 100kg och sedan en lätt 15-reppare på 80kg som påminde lite om när man lyfter ett mjölkpaket som visar sig vara helt tomt.

Igår var jag mycket bakfull efter en stor fest på Djursholm. Jag kom hem ungefär halv sex på morgonen - helt utmattad. Dagen ägnades åt att återställa vätskebalansen samt nätt och jämnt få i mig tre mål mat. Trots detta kände jag mig lätt och stark under uppvärmningen på löpbandet och gjorde t.o.m. bättre än vanligt ifrån mig i rodd. Jag satte ändå stopp vid 15 km/h på bandet för balansen var lite tveksam.

Löpband 5 minuter 10-15 km/h
Bänkpress: 20kg x20, 60x10, 80x5, 90x5,5,5,5,5,5 (med paus; försiktiga för att inte stressa cuffen)
Rodd: 20x10, 80x10, 100x7,7, 80x15,10,10
Biceps: 40kg, 40kg, 30kg, 30kg, 30kg


Undrar om Klokov joggar...





2 kommentarer:

  1. jogging/löpning som cardio är överskattat om man inte vill hålla på med just löpning. jag joggade tunnel run i avslappnat tempo och kom runt på 59:10, 100 kg tung.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt min tanke egentligen. Och min praktik.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE