torsdag 20 november 2014

12 lärdomar av att gå barfota i november

Vanor, ovanor och hjärngymnastik

Det är nästan två månader sedan jag slutade äta fåglar och landlevande djur. Ungefär samtidigt råkade det sig så att jag började gå omkring barfota utomhus samt sluta tvätta ansiktet.

Jag har extremt lätt att få vanor (ovanor?). Jag ska bara testa en sak och så plötsligt är det en del av mig. Nya aktiviteter stimulerar både kropp och hjärna och lär dem att lära sig. Kroppen blir bättre på att anpassa sig och hjärnan blir generellt bättre på att lära sig nya saker (en studie häromdagen visade t.ex. att actionspel förbättrar den allmänna inlärningsförmågan).

Även om tidsbesparingarna är små så är det skönt att bara skölja ansiktet med lite vatten morgon och kväll, istället för att använda massa produkter. På samma sätt är det bekvämt att bara ta väskan och traska till gymmet utan att trassla med strumpor och skor. Väl framme vid gymmet slipper jag ta av mig skorna och jonglera dem och väskan medan jag loggar in. Blöta dagar slipper jag anstränga mig för att hålla strumporna torra i SATS trappa efter att ha tagit av mig skorna.

Mitt nya dagsschema fungerar som tänkt. Jag får gjort allt jag vill utan att känna mig pressad. Framför allt får jag en liten spark i baken att komma ut från lägenheten omkring 4 timmar om dagen för att lyssna på podcasts, gå promenader, handla mm (förutom att styrketräna förstås).


Lärdomar från att gå barfota och lättklädd när andra har vinterkläder:
  1. Vita gatstenar är halare än svarta
  2. Maximal upplevd kyla uppnås på bara några minuter
  3. Handskar är viktigare än skor - fingrarna stelnar så mycket på 60-90 minuter att det blir svårt att låsa upp dörren
  4. Fötter och kropp anpassar sig snabbt - antagligen även hjärnans bedömning av situationen
  5. En viss typ av grovkornig asfalt river upp fötterna när man är ovan - och det tar lång tid att bli van
  6. Marken är mycket kallare på toppen av Vanadiskullen än nedanför
  7. Jag behöver träna min integritet. Jag känner nämligen ett visst behov av att legitimera mig med en fläskig guld-Hublot för att inte misstas för en luffare, särskilt inne på NK
  8. Det är rent på Stockholms gator - jag blir varken särskilt smutsig eller skär mig
  9. Riktigt små barn blir avundsjuka
  10. Större barn vill veta varför
  11. Vuxna i sällskap med sina barn vet inte riktigt vad de ska säga eller göra
  12. Andra vuxna bryr sig inte nämnvärt - kanske en snabb ofrivillig blick på något oväntat; som på en svensk kändis ungefär

Marklyft 3x3x162.5kg

Jag värmde bland annat upp med en etta på 150kg marklyft med dubbelt överhandsgrepp och gjorde sedan 3x3x162.5kg precis enligt planen (den nya; egentligen var det 2.5kg mer än planerat). Blåsan, eller den hud som är kvar under den, på insidan av vänster långfinger höll, men gjorde så ont att jag nästan gav upp efter första repetitionen på 162.5kg - det är löjligt vad klen jag är mentalt på morgonen. Nåja, jag kom i mål i alla fall, utan vare sig misslyckande eller blod.


Axeln lever sitt eget liv

Dips fick köras utan vikt pga att min vänstra arm beter sig som om jag hade stroke. Jag tror det beror på överansträngning (snedbelastning pga stukningen i höger handled, snabba ökningar i dips senaste månaden samt tung bänk häromdagen som lök på laxen).

Ett symptom är att om jag försöker föra ihop armbågarna framför ansiktet så kommer höger armbåge dit den ska framför näsan medan vänster stannar i axelbredd och gärna vill falla lägre än jag försöker styra den. Jag är även öm på baksidan, precis bakom och inunder vänster deltoid. Låter som en överansträngd rotatorcuff kanske? Jag har aldrig haft det förut.


Drick Åsens Lantmjölk

Till sist vill jag slå ett slag för Åsens Lantmjölk som är lågpastöriserad och ej homogeniserad samt kommer från frigående skånska kor, dvs nästan helt naturlig. Just homogenisering har ibland lyfts fram som en orsak till att fettet sätter sig på insidan av blodkärlen samt även kan påverka kolesterolvärden negativt.


2 kommentarer:

  1. När man googlar Åsö Lantmjölk så får man något så ovanligt som EN träff på google (och det är på ditt blogginlägg :P).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagens LOL! Det hade jag ingen aning om (men har verifierat nu).

      Har lagt till en bild för att bevisa dess existens (kan införskaffas på Hemköp). Jag insåg samtidigt att den heter Åsens Lantmjölk, inte Åsö. Sorry.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE