torsdag 13 november 2014

5 fördelar med att gå barfota i 11:e månaden

Den varma hösten har inspirerat mig att gå omkring barfota, med shorts och t-shirt. Om vintern kommer glidande långsamt kommer jag fortsätta med det till den första snön faller. Då får jag se hur det känns - jag vill ju inte förfrysa tårna. Det är i alla fall tydligt att jag blivit mycket mer köldresistent på bara några veckor med långa barfotapromenader utomhus.

Här är min lista med för- och nackdelar

Fördelar:
  • Hjärnan stimuleras av den extra utmaningen (fotlederna får jobba mer med att hålla balansen utan skor, hjärnan upplever underlagets varierande textur och temperatur och du måste vara lite uppmärksam på var och hur du sätter fötterna)
  • Kroppen bildar brunt fett när den utsätts för kyla. Det är under alla omständigheter bättre att ha brunt fett än vitt fett om man nu ändå måste ha fett. När man väl vill deffa hjälper mitokondrierna i det bruna fettet till med förbränningen
  • Du slipper ta på dig strumpor och skor
  • Du får gå barfota
  • Du måste se till att slipa fötterna några minuter varje dag för att få dem rena, vilket man annars gärna skjuter på (slipandet alltså). Bakterierna som lever i hälsprickor är associerade med Alzheimers; risken ökar ytterligare om man dessutom har dålig tandhygien (glömmer tandtråden varannan dag)

Nackdelar:

  • hmmm...
  • svårt...
  • ...inga?
  • Jo, kanske att man missar träningen det innebär att ta på sig strumpor och skor stående. Jag sköljer å andra sidan fötterna i handfatet efter slipningen, vilket är lika bra träning för balans och smidighet.


The Retarded Hedge Fund Manager walking to the gym:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE