måndag 24 november 2014

Barfota genom ett regnigt Stockholm lär jag mig om hobbitar och maskhål i rymd-tid-väven

Klockan fjorton varje dag ringer min mat- och sovklocka. Då ska jag ut från lägenheten och helst ta en promenad och lyssna på vetenskapsradioprogram.



Om jag inte hade gjort ett schema för det här skulle det vara väldigt lätt att bara sitta kvar framför datorn och läsa bloggar och skriva på mina böcker eller artiklar.

Idag lärde jag mig om hobbitmänniskor, dvärgism på öar samt om det vetenskapliga arbetet med filmen Interstellar (en ganska konstig historia som är svår att rekommendera till vem som helst. Jag tyckte att den var bra, men ojämn). Framför allt fick jag gå barfota :)


video

Nu är det ju fortfarande varmt ute, men jag upplever helt klart en anpassning i fötterna och övriga kroppen. T.ex. känns det numera behagligt varmt att gå i sandaler. Barfota gör däremot fortfarande lite ont på vissa underlag och kan även kännas kallt, men även det blir gradvis alltmer normalt för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE