torsdag 27 november 2014

Blir det aldrig som du tänkt dig?

Leder stukas, muskler brister, virusangrepp lyckas...



Det finns massor med orsaker till ändrade träningsplaner, vilket gör att styrkepassen sällan blir som väntat. Ändå lägger jag tid efter nästan varje träning på att planera mina träningspass i detalj för lång tid framåt.

Sen får jag ändå göra om schemat en vecka senare. Känner du igen dig?

Jag klagar absolut inte. Det är lite det som är charmen med träning - och livet i stort. Däremot ser jag gärna någon slags trend åt rätt håll om det ska vara meningsfullt att fortsätta. När jag slutade lära mig nya saker som förvaltare valde jag att sluta.

Även om jag ofta missar på gymmet och det ibland går trögt så lär jag mig i alla fall nya saker hela tiden. Dessutom kan man missa på uppsidan också - som idag när en förhoppad 4:a på 162.5kg i marklyft blev en 5:a.


Löpband: 5min 11-17 km/h
Marklyft: 20*10, 60*5, 100*5, 140*1(dö), 150*1(dö), 162.5kg *5,3,3, 140kg *11
Dips: 10,10,10,5
Biceps: 30kg, 25kg, 20kg, 20kg, 20kg
Mage: 20+20+20 (totalt 110 sek inkl pauser)


Första 20:an situps (fällknivar)
video

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE