söndag 16 november 2014

Checklista för investeringar

Min 2-stegformel för investeringar; bilda dig en genomtänkt uppfattning om följande:

1. Hur ser det ut nu?
2 Hur kommer det se ut?

... och investera därefter, dvs vänta till ett bättre läge uppstår eller investera nu. Föreställ dig helt enkelt om just nu är det bästa läget du kan investera de kommande 3 åren. Varför skulle i så fall just nu råka vara det bästa läget?

Lite mer detaljerat kan man tillägga att med "ser ut", menar jag faktorer som absolut och relativ värderingsnivå, historiskt aktiekursintervall, performance i förhållande till liknande bolag och marknaden, vinsten i förhållande till bolagets historiska intervall och konkurrenter, kundernas betalningstider, skuldsättningen och skuldernas villkor samt diverse omvärldsindikatorer som räntespreadar och råvaruprisutveckling.

Men fråga dig framför allt - Om något förefaller annorlunda eller extremt när du gör ovanstående jämförelser, varför skulle detta ändras? Varför skulle det vara annorlunda den här gången?

För en lite längre version, gå in på Improve och läs.

Någon gång längre fram kommer även en genomgång av några olika övergripande investeringsstrategier som Quatro Stagione och DOD, vilka jag har nämnt här på Grofv tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE