måndag 10 november 2014

Dags för Generation Iron snart. Plan H - Hypertrofi

Jag insåg plötsligt att jag hade en målkonflikt i programmet. Planen var ju från början att köra 4x4 för att senare kunna höja till 4x5 eller 5x4 och därefter 5x5. men, varför såg schemat ut så? Jo, jag ville ju köra tungt (och då blir det t.ex. bara 4x4) för att bli starkare. Efter några veckor skulle jag då kunna köra 5x5 på samma vikt och efter det höja vikt.

Nu visste jag att jag antagligen redan var starkare än 4x4x110, och tänkte först springa i förväg med 4x5/5x4 eller 5x5 på samma vikt. Då fick jag idén att höja vikt istället. Det var ju det som var tanken från början - att bli starkare, genom att köra på mer och mer vikt. Alltså tjuvade jag ännu lite mer tid genom att hoppa på 4x4 på nästa vikt direkt, dvs 112.5kg. Bra tänkt och bra utfört. Det fungerade.

Löpband: 5 minuter 10-17 km/h
Bänkpress: 20x20, 60x10, 80x5, 90x5, 100x5 (där på 100 blev jag till slut varm och kände mig bekväm med stången), 112.5kg x4,4,4,4
Skivstångsrodd: 20x10, 40x10, 60x10, 80x10, 100x8, 80x12,12,8
Biceps: 40kg, 35kg, 35kg, 30kg, 30kg (12:or och 8:or)


Jag såg för övrigt filmen Generation Iron igår. Det är en kopia på Pumping Iron men med dagens stjärnor såsom Kai Green och Phil Heath. Filmen var kanske inget mästerverk, med det var inspirerande att se alla olika vägar till Mr Olympiascenen.

En körde vetenskapligt in absurdum (mätte muskelkontraktion med elektroder för att optimera utförandet), en cheatade och slet och slängde så med vikterna att de andra inte förstod varför han höll ihop, en var en så naturlig talang att de andra blev irriterade, en slet på i zenbuddhistisk tystnad och menade att hårt arbete ska slå talang osv.

Just nu känns det som om jag kanske ska lägga 2015 på att köra mer på smärta (hög-rep), svett och kalorier, med mer fokus på hypertrofi och mindre på styrka, så kanske det kan bli min plattform till mer styrka under 2016.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE