onsdag 12 november 2014

Du har de här ämnena i dig. Fantastiskt!

Doctor? Dr Who?

Var och en av oss består av exakt samma atomer som stelnade till liv av energin efter Big Bang och trycktes ihop till ännu större atomer i supernovor för 10 miljarder år sedan.

Jag tröttnar aldrig på berättelsen om hur vi alla är stjärnstoff. Trots att jag hört den så många gånger på olika sätt kom jag idag att tänka på att DU nog inte uppskattar berättelsen till fullo och att jag bara måste dra den igen.

Impulsen fick jag från TV-serien Dr Who, där ett löv tillfälligt förblindar en person som då nästan blir överkörd, men räddas i sista stund av en kvinna som blir mor till hans dotter. Lövet blir laddat med oändligt med psykohistorisk energi och används senare av dottern för att besegra en solgud som lever på sådan energi.

Minsta förändring i hur lövet växte och föll, eller hur de inblandade - mannen, kvinnan, bilföraren - levt sina liv så skulle historien förändrats totalt. Jag kom då att tänka på hur de hamnade där från början. Som Carl Sagan sa "om man ska göra en äppelpaj från början måste man först skapa universum och dess lagar". Vetemjöl och äpplen är knappast "from scratch".


  • Först exploderade universum till liv i en kvantfluktuation för knappt 14 miljarder år sedan och flög isär drivet av s.k. inflation
  • Sedan stelnade energin till materia som i sin tur koagulerade till främst väteatomer
  • Tack vare inflationen fanns oregelbundenheter kvar som gjorde att gravitationen kunde dra ihop klumpar av vätgas som när de blev tunga, täta och varma nog skapade en fusionsreaktion (väte blev till helium) och tände de första solarna
  • Dessa solar exploderade och spred sin materia i universum (de tidigaste solskapande galaxerna bildade redan för 13 miljarder år sedan)
  • Denna materia drog i sin tur ihop sig och blev till nya solar. Vissa av dessa var stora nog för att skapa så stora supernovor att även de tyngsta elementen kunde bildas när den expanderande kärnan mötte det kollapsande yttre lagret
  • Dessa ämnen hittade varandra genom gravitationen och stelnade till planeter som jorden, där senare en stor krock skapade månen som är oerhört viktig för jordens stabilitet och utan vilken vi inte skulle blivit till


Om vi hoppar över historien med bakterier, svampar, fiskar, reptiler, asteroider, vulkanutbrott, däggdjur och primater och går direkt på människorna, så ska man ha klart för sig att var och en av oss består av exakt de atomer som skapades i supernovor som exploderade för tio miljarder år sedan och sedan stelnade till planeten jorden och med slumpens hjälp kombinerade ihop sig till DNA-molekyler. Dessa molekyler utgjorde ritningar till de bakteriesäckar (99% av generna du bär runt på är bakterier) med nervsystem som du och jag består av och därför kan kommunicera om detta.

Carl Sagan med hjälp av Autotune:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE