tisdag 18 november 2014

Ett noga uttänkt schema för en retard

Ser du den där vackra och mystiska lysande sfären på himlavalvet? Vi åker dit och slår på den tills den går sönder, så tar vi med små bitar hem och lägger i en låda. OK, då, bara för att du tjatar så lasrar vi en del av bitarna och lägger andra i syra och ser vad som händer.

Ett litet steg för Neil och ett riktigt fånigt ögonblick för mänskligheten.

Visst, månprojektet på 60-talet kanske faktiskt var värt det. Det kanske inspirerade miljoner (miljarder?) människor att drömma - precis som Feds svällande balansräkning (4tn USD) eller miljardbonusar till bankchefer kan få folk att drömma.

Problemet med idén att hacka loss bitar ur avlägsna himlakroppar (även om det är den närmaste) är att den var toppstyrd, beslutad av en verklighetsfrånvänd elit, tvångsfinansierad av folket, i syfte att befästa en maktposition (gentemot bl.a. Ryssland men även det egna folket).

Skatteivrare hävdar gärna att man som invånare samtyckt till systemet, men då kan man lika gärna hävda att tyska judar på 40-talet samtyckte till utrotningslägren.

På tal om nationalsocialister (jag skriver ut hela ordet eftersom det faktiskt är lite skillnad på den sortens socialister och vår regering, även om de delar samma beteckning), så finns det likheter mellan andra världskriget och Apolloprogrammet: dyrt, totalitärt, tvångsbaserat och medförde säkert en massa indirekta långsiktiga fördelar, bl.a. på grund av just alla nackdelar som inspirerar folk. Betänk t.ex. att nästan ingen nu levande skulle vilja åka tillbaka i tiden och stoppa WWII (om de tänker efter noga), eftersom det antagligen skulle göra att alla nu levande skulle sluta vara just det.


Påkommen på stan
-allt jag gör är noga planerat och genomtänkt



För att få struktur i min pensionärstillvaro har jag skapat en dagsrutin som jag håller på att testa i praktiken. Det är så lätt att fastna framför TV-serier, filmer eller internet att jag vill styra upp tiden jag använder varje dag på ett mer effektivt sätt. Jag gillar att bara glida om kring och ta saker som de kommer, men jag gillar också att ha en process som fungerar - som gör att jag kan se tillbaka med stolthet och förnöjsamhet.

Schemat ser ut ungefär så här:

Bokläsning 23-24
Sömn 24-08
Bloggläsning 8:30-9:30 (self-dev-bloggar; jag vill se till att bli inspirerad tidigt på dagen)
Träning 10-12 (inkl dusch, promenad mm) - alternativt en vetenskapspodcastpromenad
Mat 12-13 (ok att se på TV samtidigt - idag såg jag tex ett avsnitt av serien Touch med Kiefer Sutherland. Den är lovande)
Träningsdokumentation, -planering samt uppdatering av Grofv-bloggen: 13-14
Umgänge, tid ute, diverse 14-16 (helst ska jag vara utanför bostaden, gärna träffa andra människor, men det är ok att t.ex. tvätta, städa, handla och liknande. På sommaren lär jag ligga ute och sola, läsa böcker, löka på sociala medier mm den här tiden. På vintern kanske jag bara tar en promenad - eventuellt med en podcast i öronen)
Proffsblogga 16-18 (det här är min "arbetstid" då jag studerar onlinemarknadsföring, skriver artiklar, förbereder inlägg, svarar på kommentarer, läser gamla inlägg för att få inspiration till nya osv. Det här är för att se om jag kan driva upp Improve-bloggen till att nå fler människor för att med hjälp av dem göra den ännu bättre och helt enkelt vara en positiv del av så många som möjligts liv)
Kreativ tid, författande 18-20 (de här två timmarna viks åt framför allt fokuserat författande, men kan även komma att användas för att komponera musik eller måla). Först i ledet står min bok om investeringar
Middag, social tid hemma: 20-22 (vi har inte så mycket gemensam tid hemma, pga olika scheman och min sambos stora träningsmängd, men de här två timmarna är perfekt att bara slappna av tillsammans, äta middag och gå igenom dagen)
Relax 22-23 (nedvarvning innan det är läs- och läggdags. Här kan diverse saker som inte passar någon annanstans hamna, såsom TV, humorbloggar, finansbloggar, vetenskapsbloggar, aktiemarknaden, Facebook)

Schemat är ungefär för mig vad en ordbok är för språket. Det är förstås språket som styr ordboken och inte tvärtom. Ovanstående schema är mest en formalisering av hur jag redan lever. Ibland fastnar jag emellertid framför internet eller TV längre än jag egentligen vill. Det kan bero på ett positivt flow och sånt ska förstås uppmuntras, men ibland är det ren lättja och då är det bra med en rutin som får upp mig ur stolen och ut ur lägenheten.

Dagens träning ägde rum enligt plan, liksom maten och uppdateringen här.

Löpband 5 min 10-17 km/h
Knäböj 20x10, 60x5, 80x5, 100x5, 112.5x5, 115x5, 117.5x5 (styrkefokus)
OH-press med paus: 20x10, 40x10,10,10,10,10 (jag skulle kört på 60kg, men axeln betedde sig underligt när jag försökte)
Chins +21kg: 6,5,4
Mage, fällkniv: 20,15,10

Och nu är klockan fem i två och det är således dags att ge mig ut från lägenheten

2 kommentarer:

  1. Jag har noterat att du vid några tillfällen har nämnt att du vill driva trafik till samt nå ut till fler med Improve-bloggen. Att driva trafik till hemsidor är ett av mina favoritämnen som jag spenderar ganska mycket tid på att läsa om, och även om jag inte är en expert så delar jag gärna med mig av de eventuella tips jag må ha. Hojta till, till exempel på Facebook eller över mailen om du vill snacka om det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för inspelet. Jag kommer definitivt höra av mig. Beware!

      Ludvig på SGM har tagit mig under sina vingar och har lagt upp en plan, men jag tar förstås gärna emot fler synpunkter.

      Det jag nog är sämst på här i världen är marknadsföring och nätverkande. Trots att jag har gått på Handels tog det nog 25 år till innan jag förstod vad det är i praktiken så jag är en riktig n00b.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE