tisdag 11 november 2014

Hatar du också knäböj och morgonträning?

Löpband 5 min: 10-20 km/h (jag hatar att springa, särskilt på morgonen. Jag ogillar för övrigt att träna öht på morgonen så vad gör jag här kl 10? Ovana? Jag är fast i ett mönster; tur att det är ett ganska bra och nyttigt mönster)
Knäböj: 20x10, 60x5, 80x5, 100x5, 110x5, 115x5, 115x5 (alltså, vem vill egentligen köra knäböj, och vill denna någon då göra det på morgonen? Will the real squatter please stand up!)
Press (även kallat stående militärpress mm): 20x10, 40x10, 55x5, 60x5, 55x8, 40x12 (med paus i botten)
Chins +21kg: 6,4,3 (för kort vila med 60-90 sekunder)
Mage, fällkniv: 20,13,10

Det blev ingen extraträning i marklyft idag, men det kanske var lika bra att jag fick vila. Jag har kört benen rätt hårt några veckor nu. Kanske kan jag köra tyngre på torsdag istället... Det står 155x3x4 på programmet, men det kanske är läge att testa 157.5 eller t.o.m. 160 och bara blåsa på istället.

På mitt schema har jag inte planerat in 3x3x160 förrän om precis en månad. Jag gillar dock att ta framgångarna när jag har flyt.

3 kommentarer:

  1. Jag tränar alltid morgon för det är mycket billigare på mitt gym. Det är min filosofi att inte betala det dubbla för en produkt/service bara för att jag är lat, så jag fortsätter gå dit som en robot. :P Tycker det går bra bara man stiger upp ungefär 2 timmar innan passet så man hinner få lite liv i lekamen och lite kolhydrater som sätter fart på systemen. Men den där jävla knäböjen, jag hatar den. Jag vet att det är jag som är psykiskt svag, men likväl gör jag ju den i alla fall så att... Det brukar se ut ungefär på följande sätt: Jaha, 40 reps kvar. Satan. 29, 28, 27... Det här går aldrig.. 19,18,17... Varför släpper man sig inte fet bara?.. 9, 8, 7... Nu går jag hem, skiter i detta... 3, 2, 1... JAAA, en hel jävla vecka till nästa gång! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fnissar gott åt din beskrivning. Ja, varför blir man inte bara fet helt enkelt? Eller i alla fall joggar eller läser eller gör något man gillar istället för att knäböja? Antagligen just för att det är svårt. Och hårt.


      Jag får se hur jag gör när min gamla löneförmån som anställd löper ut. Då måste jag ju betala själv för min träning... Då kanske jag dessutom byter till något annat än SATS eftersom jag ändå bara klagar på deras upplägg. På SATS kostar det exakt lika mycket oavsett när du tränar - det finns inga morgonupplägg eller pensionärsrabatter eller liknande.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE