fredag 28 november 2014

Kortare, rundare och sämre kondition samt högt blodtryck och dålig hörsel... SOG 2.0

Jag har blivit kortare, rundare, fått 20% sämre kondition samt har högt blodtryck och hör sämre. Som tur är har jag i gengäld njurar och lever i absoluta toppskick.


Barfota, kort och tjock: En hobbit!


Mitt hälsotest på Betania förra veckan har nu alltså analyserats och det är alltid lika kul med siffror. Nu kommer jag köpa en blodtrycksmätare för att se hur blodtrycket varierar över dygnet. Här är alla siffror från i år och några tidigare mätningar (tvåårsintervall)

Blodtrycket var 147/74 (2012: 147/81, efter ommätning 140). Tidigare år (2010 och 2008) har jag haft 133/64 och 130/59 . Skamgränsen är 160/95 (och åt andra hållet 60/30), men över 140 på det systoliska trycket är inte bra.

Jag tror att mätningarna i år blev helt missvisande. jag vet inte varför, men jag borde inte ha högt blodtryck och jag har definitivt inte 69 i vilopuls - som dagens mätning angav - snarare strax under 50. På testet 2008 var den t.ex. 49 trots promenad i uppförsbacke och trappor till kliniken samt själva den stressande situationen med pulsmätning. Här hemma har jag även mätt upp mycket lägre puls i faktisk vila samt 50 blankt ute på gatan innan jag gett mig ut på en av mina sällsynta löprundor.

Uppdatering 4 dec 2014
Jag köpte en egen mätare
och fick följande resultat på förmiddagen:


EKG:t utan anmärkning dvs normalt, syn bra (1,0, 1,0, 1,0), hörsel ungefär som tidigare, dvs med svackor i området 3-6 kHz på höger öra (det krävs 45-55 decibel för att jag ska höra), men som inte borde betyda något utom möjligheten att lyssna på flera konversationer samtidigt. Kanske har svackan på just 3kHz blivit värre 

Syreupptagningsförmågan blev bara 34,1 (42,9) CYK-ml/kg*min (38,8 år 2010 och 65 år 2008). Det är bara sisådär och mycket sämre än förr. Läkaren kallade det ändå för "utmärkt" men det är väl jämfört med andra tjocka VD:ar på 40-50 år som är min jämförelsegrupp. Min CYK-l/min hade sjunkit till 3,03 från 3,95; 3,57 respektive 5,4, vilket jag tycker låter som en fruktansvärt dålig utveckling. Pulsen var emellrtid uppe i 150 under den lätta cyklingen, vilket också låter uppåt väggarna för mycket. Uppenbarligen var något konstigt med hjärtat den dagen. Jag hörde också sköterskan mumla att min maxpuls skulle vara 178, dvs enligt någon standardformel (fast jag har uppmätt den till 198-200 nyligen).

BMI 27,2 (tidigare 27,9 resp 27,5). "Det är bra givet din muskelmassa"

Hemoglobin 160 (vs 153 resp 159). Referensintervallet är 134-170
Blodsocker 5,4 (5,4 resp 5,2)
ALAT 0,43 (0,44 resp 0,56). Över 1,2 indikerar leverskada, förgiftning, problem med gallvägarna
GT <0,1 (0,25 resp 0,2). Ska vara mindre än 1,4 (lever). Mycket bra, jag får alltså i mig ännu mindre leverstressande ämnen än tidigare år. Om det överstiger 1,4 kan man lida av gallvägshinder eller någon förgiftning

Urat Ingen mätning denna gång (tidigare 321 resp 361). Ska vara 230-480. För högt värde indikerar gikt och alkoholism.

P-Kolesterol helt ok på 4,8 mmol/L (tidigare mätningar 4,9 resp 5,1) - ska vara 4,0-6,0
Triglycerider bra på 0,74 (tidigare 0,91 resp 0,62). Ska vara 0,45-2,6
Kvoten Apo B/ Apo A ("åderförfettningsindex" och risk för hjärt- och kärlsjukdom) fortfarande mycket bra på 0,66 (1,03/1,57) men sämre än 2012 års nivå på 0,5 (och "fetmjölksmätningen" på drygt 1 från år 2010). Kvoten ska vara under 1

Äggvitevärdet (infektion) P-CRP verkar de inte mäta i år. Tidigare har jag haft 0,98 resp 1,9, vilket var långt under gränsvärdet 3,0. Jag räknade med att det var D-vitamin och Omega 3-oljan som låg bakom min tydligt minskade infektionsnivå? Tyvärr fick jag inte se om den var ännu bättre nu.

Njurvärdet P-cystatin samna fina nivå på 0,71 som förra året (0,71 och innan dess 0,89) och därmed en bit från gränsen på 0,99. GFR-cystatin som innan "större än" 90 (vid alla tidigare mätningar) så även på den punkten är njurarna i bra skick. Ska enligt lappen vara >80.

Lungvolymen var 6,04 (6,26) liter med 1-sekundsvärdet på 4,93 (4,84) liter = 81,6% ( 77,3%). Precis som förra gången blåste jag bara en enda gång, så jag fick ingen chans att finslipa tekniken. Nåja, i stort sett verkar lungorna vara i bra skick.

Nytt för i år verkar vara S-TSH (sköldkörtelprov som är högt om man har låg ämnesomsättning). Jag fick värdet 2,2 mE/L, vilket är ungefär mitt i referensintervallet 0,4-3,5.

Längd 1,81 (1,82), vikt 89,0 (92,5), midjemått 91cm (89cm). Så jag har blivit kortare och lättare men trots detta rundare, vilket jag tolkar som fetare...

Öron, hals, halsmandlar, lymfkörtlar i armhålorna, bukpalpation, hjärtljud, lungljud. Allt såg bra ut.

-Svetlana Flykt slog ifrån sig alla frågor om prostatan: "mycket osannolikt innan 60, vi börjar mäta vid 55. Endast om har tidig prostatacancer i släkten gör man annorlunda då det är mycket ärftligt betingat". Läkaren förra året snarast böjde sig efter gummihandskarna innan jag avslutat meningen.



HÄLSOTESTER 2012 och 2010


Resultat från läkarundersökning på Betania 15 dec 2012

Blodtrycket var 147/81 enligt syster men läkaren gjorde om det och fick klart lägre "högtryck" på 140 och sa att det därmed var helt normalt. Enligt mig är emellertid 140/80 ett tydligt steg åt det sämre hållet jämfört med 133/64 senast och 130/59 innan dess. Skamgränsen är 160/95 (och åt andra hållet 60/30)

EKG:t utan anmärkning dvs normalt, syn bra, hörsel som tidigare, dvs med svackor i området 4-6 kHz men som inte borde betyda något utom möjligheten att lyssna på flera konversationer samtidigt.

Syreupptagningsförmågan var 42,9 CYK-ml/kg*min (38,8 senast och 65 innan dess). Det är en förbättring och särskilt bra för min ålder, men även om de säger att det är precis på gränsen till "elit" så är jag inte nöjd. Jag är för tung. CYK-l/min hade stigit till 3,95 från 3,57, dvs lite bättre - särskilt för den nya åldersklassen 40-50.

BMI 27,9 (senast 27,5). Doktorn nämnde inte ens detta utan sa bara att det syns verkligen både inuti och utanpå att du tränar mycket.

Hemoglobin 153 (senast 159). Referensintervallet är 134-170
Blodsocker 5,4 (5,2)
ALAT 0,44 (0,56). Över 1,2 indikerar leverskada, förgiftning, problem med gallvägarna
GT 0,25 (0,2). Ska vara mindre än 1,4 (lever)
Urat 321 (361). Ska vara 230-480. För högt värde indikerar gikt och alkoholism så det har förbättrats sen jag slutade med Jungle Warfare och Novodex.

Kolesterol helt ok på 4,9 (5,1) - ska vara 4,0-6,0
Triglycerider ok på 0,91 (0,62). Ska vara 0,45-2,6
Kvoten B/A ("åderförfettningsindex" och risk för hjärt- och kärlsjukdom) hade bättrats till 0,5 (0,92/1,69) från drygt 1 och den ska vara under 1. Nu är det mycket bra igen från att ha varit på gränsen då jag drack massa fetmjölk.

Äggvitevärdet (infektion) P-CRP på 0,98 (senast 1,9) håller sig långt under gränsvärdet 3,0 och har bättrats rejält så det är utmärkt. Kan det vara D-vitamin och Omega 3-oljan som ligger bakom tydligt minskad infektionsnivå? Det borde vara det.

Njurvärdet P-cystatin klart bättre på 0,71 (0,89) och därmed en bit från gränsen på 0,99. GFR-cystatin som innan "större än" 90 så även på den punkten är njurarna i bra skick (kanske ska det vara "mindre än" 90 och de har vänt på tecknet men värdet är bra i vilket fall)

Lungvolymen var 6,26 liter med 1-sekundsvärdet på 4,84 liter = 77,3%.

Längd 1,82, vikt 92,5kg, midjemått 89cm

Öron, hals, halsmandlar, lymfkörtlar i armhålorna, hjärtljud, lungljud. Allt såg bra ut. Fortsätt med din hälsosamma livsstil bara, sa läkare Rolf Alexandersson som dock inte jämförde med resultaten från förra undersökningen och därmed inte såg förbättringarna.

Dagens 'Nej, tack. Det är bra': "Om du är orolig kan jag göra en snabbundersökning nu, men annars gör vi bara det på 45+ om det inte finns särskilda skäl"


-sagt av läkaren angående frågan om prostatacancer (han påpekade dock att det är mycket ovanligt under 60 års ålder och att det var mycket ärftligt betingat)

Näsan: Jag frågade också om trånga näsgångar och han tittade i näsan och sa att det såg normalt ut, men att jag kunde göra högtryckstvätt med isoton saltlösning regelbundet för att tvätta flimmerhåren från damm samt fukta slemhinnorna som kunde irriteras och torka av torr luft. Han avrådde från avsvällande nässpray. Tryck till så det kommer ner i halsen, sa han. På torra slemhinnor kan dessutom damm lättare fastna och irritera ytterligare så problemet med torra slemhinnor förvärras. Saltspray kan lindra allt detta.

Förra gången (nov 2010)

I morse besökte jag läkaren på betaniakliniken för att få ett utlåtande om mina prover som togs för några veckor sedan.

Blodtrycket var utmärkt på 133/64 (kunde förstås varit 120/65 ännu hellre, men mycket bra ändå [särskilt för min tjocklek skulle jag säga]). Förra året 130/59.

EKG:t var normalt, syn och hörsel oförändrade (45-55 dB på 4000 Hz krävs för att jag ska höra). 

Syreupptagningsförmågan på 38,8 CYK-ml/kg*min var dock bara "medel", vilket ska jämföras med elitvärdet på 65 för två år sedan. Jag förklarade att det berodde på ett viktökningsprojekt och att jag inte sprang något just nu. Doktorn nickade och sa "ja, du vet ju vad du ska göra åt det". Ja, typ byta tillbaka 2 liter fetmjölk om dagen mot två burkar makrill. I måttet CYK-ml/min hade jag fallit till 3,57 G-H från 5,4 (och innan dess 4,8). Inte bra, men starkt.

Mitt BMI var 27,5 vid mättillfället och det kunde jag ta med en nypa salt tyckte doktorn, eftersom jag styrketränar. Han såg ändå lite förvånad ut och flackade med blicken när han skulle antyda att jag var överviktig. Han skulle veta att mitt BMI nu är 29.

Hemoglobin (159), blodsocker (5,2), ALAT (0,56, lever, förgiftning, gallvägar), GT (0,20, lever), Urat (361, gikt, alkoholism) mm var som de skulle så uppenbarligen hade Jungle Warfare och Novedex inte fuckat upp njure eller lever

Kolesterolvärdet var helt OK som totalmått (5,1), liksom triglyceriderna (0,62), men kvoten B/A1 ("åderförfettningsindex" och risk för hjärt- och kärlsjukdom) var 1,22/1,15 dvs över 1 och därmed inte så bra.

P-CRP var bra (1,9, äggvita, infektion), P-Cystatin helt OK (0,89, njure), liksom GFR Cystatin C (större än 90, njurfunktioner)

2 kommentarer:

  1. GT (eller egentligen gammaGT) är ofta relevant apropå alkohol också, men inte enbart. om jag skulle se en person med avvikande GT hade jag tagit en CDT också (carbohydrate deficient transferrin) som långtidsmarkör. bara så att du vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men gäller det verkligen på avvikande låga värden? Enligt min läkare beaktas bara tester ÖVER 1,4; sen får de gärna vara hur låga som helst (som mitt som är på noll)

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE