torsdag 13 november 2014

Marklyft 4x160kg: nöjd

En fyra på 160kg i marklyft har jag förstås gjort förut, men i den här cykeln var det inte dags förrän om flera veckor. En sån liten seger gör mig glad i minst en vecka - tills nästa torsdagsmark riskerar att trycka ned mig i skorna igen.

Träningspasset:

Cykel 6min (75 rpm, 190 Watt) - det här skulle vara lätt för att inte störa marken, men medförde ändå rörelsehindrande mjölksyra (!), så jag gick som en äggsjuk anka nedför trappan efteråt. Det verkade dock inte hämma mig i träningen och är bra som omväxling till löpbandet.

Jag lade några minuter på att värma upp ryggen mellan cyklingen och marklyft: cobras, squat. Taktiskt körde jag sedan marklyft med dubbelt överhandsgrepp ända t.o.m. 150kg under uppvärmningen, vilket nog bidrog till att få arbetssetet på 160kg att kännas lättare. jag lade till ett avslutande bonusset på 150kg *8 också för att få lite mer repsvana.

Marklyft: 20*10, 50*5, 80*5, 120*3 (dö), 140*1 (dö), 150*1 (dö), 160*4,3,3, 150*8
Dips +36kg: 6,5,4 +15uv (utan vikt i sista setet)
Biceps: 18kg-hantlar *10,8,7,6,5
Mage: 10,10,10 TTB (toe to bar), raka ben, strikta, utan gung (bra för både grepp och mage det här passet)


Tankar om träning (dikt?)

Onsdagar, fredagar och söndagar är bra
Då är det vilodag
Tisdag, torsdag och lördag är jag också på gott humör
För jag vet att får vila dagen efter
Måndagar älskar jag - då är det bröst och biceps



Första arbetssetet marklyft:

2 kommentarer:

  1. bra med marklyftet. jag drog 192.5 kg imorse. för tillfället verkar jag leda den icke-existerande tävlingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt! Där ligger jag i lä; har jag medvind kanske jag tar 192,5kg mot slutet av nästa år.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE