onsdag 12 november 2014

Nätdrogen Spice ger en kick! Här är min "Topp 9"-lista.

Varför ska man dricka tvål och röka bajs - förlåt - Spice?

Att Spice ger en kick av något slag är väl självklart. Det är ju precis att uppnå ett förändrat sinnestillstånd som är meningen med nästan allt från meditation till bungy jumping.

Jag har ingen personlig erfarenhet av just Spice. Jag är inte intresserad av den typen av oprövade skräpdroger som florerar när äldre och beprövade formler förbjuds.

Crystal meth, Spice, festivaltvåldrogen, hembränt, olika extacyderivat mm gör sin entré just för att fylla tomrummet som politiker skapar, när de förbjuder alkohol, tobak, marijuana, kokain och LSD t.ex. Jag är tillräckligt vuxen och förståndig för att att inse att om det är bungy jump (marijuana) jag är lockad av så rusar jag inte ut i gatan framför en lastbil (Spice) för att få en kick. På samma sätt ersätter jag inte kokain med meth när cola förbjuds, eller extacy och MDMA med tvål (GBL/GHB) och lim, eller byter LSD mot giftsvamp och grodsekret.

Jag förstår att Spice är kasst. Man verkar ju bli aggresiv av det, samt eventuellt få hjärtstillestånd av vissa blandningar och doseringar.

Tyvärr verkar en del ungdomar inte bry sig, liksom vissa galningar som söker kickar oavsett riskerna. Det gör däremot normala vuxna, med normal livskvalitet och bara ett vanligt sug efter rekreation i form av dans, alkohol, hångel och andra droger, men huvudfokus på att få ihop livspusslet med jobb, barn och amorteringar.

Nu handlar inte det här inlägget om droger, utan om kickar (droger är emellertid ett spännande ämne, eftersom många har en stark åsikt, inte minst de som inte har provat andra än alkohol och tobak). 


Kickar är bra

Kickar ökar hjärnans plasticitet, ger fler minnesmarkeringar, håller hjärnan friskare och gör nu-upplevelsen roligare och kortare samt efterupplevelsen längre och mer meningsfull. Kickar är stora kast i sinnestillstånd och kan uppnås med externa eller interna kemikalier. Externa kemikalier medför tyvärr en del nackdelar också, samt skapar en tillvänjning där de positiva upplevelserna blir mindre och mindre. Därför bör man vara sparsam med användandet av droger för att få sina kickar.

En sidoeffekt av några droger är dessutom att de kan ge ett starkt psykiskt och ibland även fysiskt beroende. Bland de värsta finns t.ex. vanlig tobak om man väger samman beroendeframkallandet och skadligheten. Därför rekommenderar jag att man fokuserar kicksökandet på interna kemikalier och då huvudsakligen genom produktiva och ofarliga aktiviteter snarare än potentiellt kostsamma, farliga eller meningslösa saker. De flesta datorspel kanske tillhör den senare kategorin, men inte helt säkert eftersom de tränar öga-hand-koordination, lagarbete, språk mm.


De här produktiva kickarna föredrar jag för att få igång både kropp och hjärna:
  • Isbad och bastu (Det brukar skrattas en massa vid isbad och bastu, både av vana och nybörjare. Det skapas härliga minnen och sätter även fart på hjärtat)
  • Kall höstpromenad, gärna barfota (en lättvariant av isbad; du får frysa lite men under längre tid, du har direktkontakt med naturen och får känna helt andra saker än när du går runt med strumpor inomhus eller skor utomhus, du måste koncentrera dig mer på hur du sätter fötterna, du stimulerar bildandet av brunt fett. Om du lyssnar på en vetenskapspodcast under tiden tar du till dig kunskapen bättre tack vare rörelsen med en liten extra svårighetsgrad, vilket triggar hjärnan att försätta sig i inlärningstillstånd). Jag tog en timmes barfotapromenad med TED i lurarna idag igen. Det blir lite av en kick i sig att notera folks reaktioner - t.ex. sprang ett gäng småtjejer efter mig och försökte överrösta min podcast: "Va göru!? Varför går du barfota?!"
  • Bungy jump (kanske lite dyrt, men i stort sett helt ofarligt och få är oberörda inför känslan att falla från dödligt hög höjd. Ett bungy jump etsar sig fast i minnet för alltid som en fyrbåk i tidslinjen)
  • Lek och fest, gärna med alkohol som förbrödningsjuice och allmänt smörjmedel). Alkoholen tar bort en del onödiga hämningar och kan leda till helt nya upplevelser, glädjetillstånd, vänskaper, insikter och kreativa idéer som aldrig annars hade kommit till. Priset i form av lite sämre detaljminnen är väl värt att betala.
  • Mediaunderhållning: en bok, musik, en TV-serie, en film (på bio) eller radio (podcast) som är noga utvald och passar just dig är svårslaget när det gäller kick på burk. Däremot är slentriantittande, slentrianläsande (för att inte tala om avarten speedreading), slentrianlyssnande till blandat radioskval snarast antitesen till fokuserad njutning. Du ska fnissa, skratta högt, sjunga med, dansa, bli mörkrädd, tappa hakan, gråta bli upprymd och gärna lära dig något häpnadsväckande eller viktigt som du genast vill dela med dig av.
  • Chat - det spelar mindre roll om det är öga mot öga eller med elektroniska hjälpmedel som video, audio och text. Det viktiga är att det finns en nerv och ett fokus, att det är engagerande, intressant och gärna lärorikt och kreativt. Helst ska du försöka uppnå nivån från när du nyförälskat SMS:ade eller live-chattade med din blivande partner eller planerade äventyr och världsherravälde med din bästa vän.
  • Träna - jag får aldrig runner's eller weight lifter's high, så någon hästspark upplever jag knappast i gymmet. Jag blir emellertid mycket upprymd när jag sätter nya rekord - och det räcker långt (vilket det måste göra eftersom det kan gå år mellan tillfällena)
  • Wasabi- och chili - jag älskar att ta (för) mycket av starka kryddor. Det gör ont på ett mjukt sätt som kroppen lärt sig är oskadligt och snart går över. Det påminner om välbefinnandet när man får stanna efter en lång löptur, eller blir varm igen från att ha varit riktigt kall.
  • Skapa - alla slags tydliga projekt som får ett slut; sätta upp en tavla, skruva ihop en möbel, laga en maskin, skriva en artikel, måla en tavla... allt skapande ger mig en långvarig känsla av tillfredsställelse och välbehag efteråt. Ofta innebär det dessutom flow under själva skapandeprocessen

Vad gör du själv för att skapa njutbara och minnesvärda kontraster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE