tisdag 25 november 2014

Ont i foten? Franska adeln skulle varit glada om de bara hade fått en spik i foten.

Det kunde vara värre, mycket värre.

Jag är i stort sett alltid skadefri och jag är alltid frisk så jag har inte mycket att klaga på egentligen. Jag har förstås haft små skavanker och fått operera båda korsbanden efter att ha slitit av dem, men förutom de första 3 månaderna efter operation har jag ändå kunnat träna nästan som vanligt.

Just nu har jag för första gången blivit "trött" i rotatorcuffarna och har därmed svårt att kontrollera vänsterarmen. Det gäller förstås särskilt om jag belastar den, vilket alltså hindrar mig på gymmet. Bänkpress och militärpress är svårt att utföra. Men, det kunde som sagt vara mycket värre, t.ex. som för killen på bilden nedanför. Han har nog större problem att hålla formen än jag har.




Jag ogillar att träna på morgonen, särskilt benen, så att värma upp på löpbandet kl 10 och sen köra knäböj efteråt är ungefär den sämsta start jag kan tänka mig på dagen. Så ser numera alla mina tisdagar ut. Men vem är jag att klaga när man tänker på hur adelsmännen hade det under revolutionen.

Idag tränade jag emellertid nykter igen, vilket gjorde att jag kände mig ovanligt fräsch och mentalt stark jämfört med igår. Jag avslutade därmed på 19 km/h på löpbandet trots min motvilja mot ansträngning - och tyckte sen faktiskt att knäböjen rullade undan behagligt snabbt fast jag körde i fri ställning utan säkerhetsstoppar. Jag böjde t.o.m. på årets högsta vikter så jag är redan klart nöjd med dagen.

Löpband 5 minuter 10-19 km/h
Knäböj: 20x10, 60x5, 80x5, 100x5, 110x5, 115x5, 120x4
OH-press: 20x10, 40x10, 40x10, 40x9, 40x7, 40x7
Chins +21kg: 6,5,4
Mage, fällknivar: 20,15,10

3 kommentarer:

  1. Om det är samma fot så var det en mäktig reparation av foten, funderar mest på vad som hänt från början men har samtidigt inte riktigt hämtat mig från att tryckt ner sökordet "gross" på Reddit.. ;)

    SvaraRadera
  2. Va har texten med bilden att göra ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var lite trött i de små axelmusklerna och tog mig friheten att klaga, trots att jag varken blev halshuggen eller hade så ont i foten som personen på bilden.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE