lördag 22 november 2014

Saknar du också fri vilja?

Vet du oftast vem du är?

På promenaden till SATS (ca 5 minuter strosande) hann jag ändra mig flera gånger mellan om jag skulle testa att maxa i marklyft eller om det var omöjligt, dvs mycket långt från att vara rimligt att ens försöka.

Jag har t.ex. inte lyft mer än 150kg på lördagar, vilket förstås fick 172.5 att se omöjligt ut. Maxningarna brukar ligga på torsdag kväll då jag är som starkast (fysiskt och mentalt). Å andra sidan var jag ganska stark i mark i torsdags (3x3x162.5kg). Å tredje sidan är det just då jag brukar vara svag på lördagar... osv.


Är det du eller någon annan som springer på löpbandet?

På löpbandet var i alla fall planen att verkligen bara bli lite varm i kroppen (tex 5 minuter på 10-12 km/h) för att konservera energi till marklyft. Jo, så blev det förstås inte alls, utan jag pumpade upp bandet till 19 km/h samt la på en extra minut på slutet för att verkligen få ta till mig hastigheten nu när jag ändå var igång.

WTF?! What the hell is wrong with me? Jag som är som frånvaron av den fria viljan personifierad. En brödrost har mer fri vilja än jag (om än lite dålig fantasi när den bränner brödet ännu en gång).

Axeln är förstås fortfarande konstig; det var ju inte så länge sedan den blev det (efter tung bänk i måndags). Den naturliga diagnosen är överansträngd rotatorcuff. Inte för att jag någonsin har haft det eller ens upplevt att jag har några rc:ar öht, men det stämmer ganska bra med snedträning pga stukad handled, tyngre bänk på sistone, snabbt ökade vikter i dips samt införande av shrugs i programmet. Symptomen verkar också påminna om saker jag läst om rc, t.ex. rörlighetsproblem samt ömhet precis där jag tror att någon av dem sitter.

Nu tog jag inte 172.5kg (195% av morgonvikten idag), men det var ganska nära och jag hade kunnat fortsätta dra den hela vägen på samma sätt som jag tog 170kg, men jag tycker att osnygga lyft bara är onödiga. Istället lade jag till 140x10x5 efteråt och blev helt utmattad av det. Totalt sett bådar dagens mark riktigt bra inför årsmålet 200% mark (på en torsdag kväll, eller efter adekvat vila)

Efter marken ville jag gå hem - och den känslan hängde kvar hela passet. Jag ville gå hem efter varenda set i varenda övning. Jag planerade t.o.m. för det..., men gjorde det aldrig utan fortsatte mot min vilja (typ) med övning efter övning.


Är det du som styr över när du ska ge upp? - en till!

Är det viljestyrka? Jag tror inte det. Det är bara någon slags vanemakt som styr mig. Konstigt nog känner jag vanmakt hela passet och ändå fortsätter. Varje gång jag tänker "nu får det vara nog, det här går inte" så tolkar hjärnan det som "en till".

Passet:

Löpband 6 min *10-19 kmh
Mark: 20*10,60*6,100*5,140*2,160*1, 172.5kg *0,0, 140kg *5,5,5,5,5,5,5,5,5,5 (25 min)
Bänkpress: 20*20,60*10, 80*5,5,5,5,5,5,5,5,5,5 (20min)
Shrugs: 100kg *15,15,12
Vadpress: 100kg *45
Biceps: 25kg*20, 8, 20kg*10,8,8
Mage: 50rc + 60s planka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE