söndag 16 november 2014

Smärta eller njutning - både och! Tips om Linnex

Sedan jag hörde Samantha Fox låt "Touch me" första gången 1986 har jag fascinerats av textraden "I could not decide between pleasure and pain". Då förstod jag inte riktigt vad det egentligen betydde, men det lät bra och kontrastfullt. Nu är jag en true believer (dock ej Belieber) avseende konceptet och förstår till fullo ambivalensen.
*******************

Jag fick en blåsa (!) på insidan av höger långfinger av lördagens marklyft - precis under första knogen.

Under natten ökade trycket i blåsan på fingret successivt. Till slut spände det så mycket att jag inte kunde somna om så jag gick upp och klippte hål i den. Några timmar tidigare hade jag prövat med lokalbedövning utan större framgång. Det stänkte blåsvätska över bröstet och andra armen när jag klippte hål, men efter den bråkdel av en sekund som det stinger till när man klipper hål på en blåsa så kände jag bara en våg av lättnad.

En liknande kontrast mellan smärta och njutning kan jag uppleva när jag äter en lamb vindaloo på en bra indisk restaurang eller själv överdoserar wasabi i en vietnamesisk vårrulle eller som ikväll till sashimin. Jag typ ångrar mig i några sekunder, men sen sköljer en bekant och behaglig våg av lättnad över mitt väsen. Samma sak inträffar i bastun när jag medvetet häller på mer vatten på aggregatet än jag egentligen vill.

Jag inser förresten nu att jag borde skriva om den fria viljan någon gång snart igen...

Nu lär det inte komma som någon förvåning för dig som fortfarande läser att jag älskar t.ex. habanero och andra starka chilifrukter. Ett tips är att hacka habanero och blanda med kvarg för att få en riktigt stark kräm som man t.ex. kan ha till olika mexikanska rätter.

Jag brukar t.o.m. knapra på färsk röd chili som handfrukt ibland när jag är sugen på något, vilket höjer ögonbryn på samma sätt som när jag går barfota i stan i mitten av november. Folk vet liksom inte om jag är dum i huvudet eller bara spelar allan.

När jag tränade kampsport för 20 år sedan använde jag ganska mycket tigerbalsam till mina ständigt ömmande muskler. Det är det enda liniment jag tyckt haft bra effekt. Tyvärr färgar det av sig.

Idag fick jag testa min sambos Linnex som innehåller capsaicin, dvs det starka i chili. Halleluja, säger jag! Det var en helt ny nivå av liniment. Det tog kanske en halvtimme innan det märktes ordentligt på baksidan av lår och vader, men sedan följde 30-60 minuter med intensiv vindalookänsla - nästan lite för länge - innan det sakta avtog. Fortfarande efter 7 timmar känner jag en behaglig kvardröjande hetta när jag sitter ner.

Linnex är utan tvekan det bästa liniment jag testat och en snabb nätsökning visar att ganska många håller med. En del i samma trådar förespråkar hästliniment, men verkar dels inte ha testat Linnex, dels mest gilla att ordet för tankarna till en riktig hästkur.

Linnex är extremt drygt och jag räknar med att sticket på 50 gram räcker till 100 påstrykningar på låren, kanske dubbelt så mycket. Man behöver endast stryka på en gång med lätt handlag och sedan vänta, medan andra liniment ofta behöver masseras in.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE