måndag 17 november 2014

Styrka eller storlek - den ständiga frågan

Jag är kluven. Jag vet inte om jag vill fokusera på styrka i vår, t.ex. genom Sheikoprogrammet, eller om jag ska ge muskeltillväxt en chans först. Dagar som idag när jag känner mig svag gör det inte lättare att välja:

Först tänker jag att "Då ska jag förstås satsa på att bli stark; vem vill vara stor utan att vara stark?"

Men snart glider jag över till "Fast, det kanske är lättare i någon mening att bara fokusera på reps, svett och smärta samt mycket mat; dessutom kanske jag behöver mer muskelmassa för att kunna bli riktigt stark sen".

Mitt alter ego svarar då snart: "Jo, men du riskerar också att tappa kontakten med toppvikterna och det var det som hände senast. Det blir inte lättare att komma tillbaka dit"
************

Jag var nog lite sliten i bröst, triceps efter senaste 115x2,2,2 i bänk, för det fanns inget extra att hämta i bänkpressen idag:

Löpband: 5 minuter 10-16 km/h
Bänkpress: 20kg x20, 60x8, 80x5, 90x5, 100x5 (med paus), 110x3, 115x1, 120x1, 125x0 (chanslös på 125)
Skivstångsrodd: 20x10, 40x10, 80x10, 100x5, 100x5, 80x10, 10,10
Biceps med skivstång: 40kg, 35kg, 35kg, 30kg, 30kg


Häromdagen raderade jag 12 000 mail i gmail för att få ordning, innan jag migrerade mina grejer från Outlook innan vi stänger ner kontoret helt. Just nu ser jag mailen ticka över, mest från katalogerna PRIVAT och SKICKAT, för inkorgen ser jag till att hålla relativt tom (kanske 25-50 mail). Det är 39 552 mail som ska kopieras och det går inte snabbt... Så mycket för zenkänslan efter rensningen. Faktum är att migreringen inte ens har kommit till mailen - den jobbar fortfarande med adressboken och kalendern. Jag uppskattar att det kommer ta 4 timmar bara för mailen.

Nästa fråga är förstås vad jag ska ha alla mail till, men det kan kanske vara bra att ha om jag vill söka rätt på något "bevis" någon gång. Tur att lagringsutrymme är gratis :-)

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. :)

      Frågan är kanske "jämfört med vad?"

      Jag vägde 90kg när jag klev upp i morse och jag är 182cm lång. Därmed är jag nog ungefär en svensk genomsnittsman. Min ålder på 43 år är också svenskt genomsnitt skulle jag tro. Jag är helt enkelt Mr Average. Jag borde flytta till Jönköping :)

      Radera
    2. Jag kollade upp genomsnittsåldern nu och ser att jag ligger något över snittmannen på 39-40 år: http://nontelly.blogspot.se/2009/04/sveriges-genomsnittsalder-konsuppdelat.html

      Radera
  2. Gör snävare kast om du är ambivalent!

    Ett förslag för lite food for thought är 3 veckor av en volyminriktad period, 3 veckor styrkeinriktad. Under volymperioden stegrar du volymen för varje vecka, och under intensitetsperioden stegrar du intensiteten under varje vecka.

    Fyra pass per vecka lämpar sig väl för två över- och två underkroppspass. Eller rullande över-, under-, helkropp. Till exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inspirerande idé.

      Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken att byta så ofta, men nu när du säger det så är det det självklara valet i min situation - särskilt med tanke på hur långa cykler jag annars brukar jobba med.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE