torsdag 6 november 2014

Vågar du ta i för att komma framåt?

Första snön i Stockholm för säsongen föll idag, så jag klädde mig förstås adekvat för situationen. Så här såg jag ut när jag gick till Fredrik Reinfeldts favoritgym (där jag har flyttat på Fredrik med orden "jag kör marklyft här, jag håller bara på att hämta tillräckligt med vikter") mitt i stan:



Who Is John Galt?
Marklyft stod för övrigt på programmet 3x5x152.5kg var planen, men jag kände mig så pass fräsch att jag tänkte testa 155kg istället.

Planen började se sisådär ut när jag bara gjorde en etta på 130 under uppvärmningen och en nolla på 140kg, visserligen med dubbelt överhandsgrepp (dö), men ändå - det signalerade en viss kvardröjande morgonsvaghet kl 10:30.

Nu gick det bra i alla fall. Jag gjorde faktiskt 3x5 på 155kg och med mersmak; jag hade nog kunnat få till en 7:a i första setet, men nu var tre femmor viktigare för min utveckling. Tror jag. Jag är nöjd med att jag vågade lägga på lite extra för att komma framåt. Jag tror man ska göra det de dagar man har självförtroende.

Annars stod inte 3x5x155 på schemat förrän den 20:e och 27:e november (två pass för säkerthets skull för att klara av det om jag missade på första försöket). Nu sparade jag kanske tre veckor. När jag ändå var igång och kände mig energisk passade jag på att avsluta med en tia på 140kg också. Den sög dock musten ur mig.


Marklyft:


Jag passade på att höja ett extra snäpp i dips också - till +36kg. Jag stukade ju handleden den 27 september så senast den 2 oktober körde jag dips utan vikt, men sedan dess har jag successivt ökat belastningen. Jag måste ändå fortfarande linda handeleden. Så här kan det se ut:

Hela passet:
Löpband 5min 10-15 km/h, +2min gång 5 km/h
Mark: 20*10,50*5,80*5,110*5,130*1,140*0 (dö), *1 (rev grip), 155*5+,5,4, 140kg*10
Dips +36kg: 6,5,4 +12(utan vikt)
Biceps: 40kg x10,5,5,5,5
Mage:50+10+10+10+10+10




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE