torsdag 25 december 2014

5x12 marklyft är lite kärvt - och bra greppträning, särskilt utan tummar

Nu kör jag marklyft på 100kg. Tresiffrigt! För er som har hela hamstrings är det förstås töntigt, men jag är glad.

Land of the  freeloading, home of the poor

  • 1/3 av alla amerikaner mellan 18-34 bor med sina föräldrar
  • Mer än hälften av alla amerikaner kan inte få tag på 400 USD i cash utan att pantsätta eller sälja något


Marklyft på de här vikterna hinner inte ta så det känns (i just baksida lår) - vare sig under tiden eller efteråt, men greppet får faktiskt träning på 5x12. Jag körde med dubbelt överhandsgrepp och med tummarna över istället för under (jag har ett blödande skavsår på vänster tumme som jag inte vill förvärra). Sista setets sista rep blev då precis på gränsen att greppet höll.

Från och med nu är tanken att höja 5kg per vecka så får vi se hur länge jag kan göra 5x12. När jag når 130-135 om 6-7 veckor lär jag behöva minska antalet reps men då är jag nog också nästan tillbaka på gammal toppstyrka igen.

Jag måste ändå öka försiktigt för att vävnaden ska återfå 100% integritet så när jag slår i taket på 12:or blir det 10:or osv tills jag törs köra tunga femmor. Jag misstänker att den här basträningen kommer göra att jag krossar mina gamla rekord i marklyft idag. Egentligen kanske jag borde skada mig oftare ;)


Ronja gjorde den klassiska DiCaprio-minen idag,
så jag klippte in henne i stripen

Fast Ronja ser mer ut som en känguru än en hund

Dagens odramatiska styrkepass är mest intressant eftersom jag tog ganska god tid på mig, för första gången sedan jag fick Ronja för en vecka sedan. Jag har noterat att hon somnar på 3 minuter efter att jag gått (webcam), samt att hon är helt lugn när jag går och inte hetsar upp dig förrän jag öppnar glasdörren och släpper in henne i hallen när jag kommer hem. Två timmars bortovaro är därmed exakt samma för henne som 15 minuter eller en timme. Skönt att hon har blivit så trygg.

Jag fick bra träningsvärk från 20-repparna squat på 50kg i tisdags; den peakade idag istället för igår. Den påverkade dock inte de lätta marklyften mer än lite psykologiskt.

Löpband 13.4 km/h, 10 min
Bänkpress 20*10, 40*10,60*10, 90*12,10,8,7,7
Marklyft: 20*10, 50*10, 100*12,12,12,12,12 (dubbel överhand utan tumme - bra greppträning vid högrep)
Bicepscurls (SS med mage): 40kg *10,6,6,6,6
Fällkniv (SS med curls) 20,15,10
Inga dips eftersom det var upptaget och jag trots allt inte vill dra ut på passet hur mycket som helst

Sen promenerade jag hem från Odenplan i shorts och träningströja (långärmad, röd under armour) för att duscha hemma så sparar jag 20 minuters ensamtid för Ronja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE