måndag 1 december 2014

Bröst och biceps, bröst och biceps...

Hamstringen (baksida lår) används till nästan allt. Bummer.

Bröst och biceps kan man dock träna om man är försiktig. Tyvärr används ändå benen till att skapa en stabil position i bänkpress. Det kan jag inte göra nu (all typ av smärta i låret är strikt förbjuden de första dagarna, så jag kan inte chansa på att spänna benmusklerna). Därmed måste jag använda lägre vikter än vanligt.

Idag blev det 70kg (tio set) med fokus på strikt teknik, ordentlig paus i botten samt pump). Snacka om att "finåka", men det kommer förmodligen göra mig till en större, grövre och bättre bänkpressare.

Biccarna fick också jobba i tio set, med armbågarna långt bak och fokus på mjölksyra i mitten av muskelbuken.

Jag är alltså the beach guy från och med nu; bröst, biceps och förstås mage. Det kommer bli perfekt till sommarvassen så spurtar jag till nya markrekord i höst istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE