torsdag 18 december 2014

Fyra träningsknep som gör dig stor och grofv

Är det dina barn som ska möjliggöra den teknologiska singulariteten?

Jag passade mina brorsbarn ikväll (7 resp 11 år). Vi pratade om robotar, nanoteknologi, artificiell intelligens och den teknologiska singulariteten. Då slog det mig att det är de eller deras jämnåriga som lagom till de är i min ålder ska förverkliga visionerna.

Tanken svindlade. Det är så lätt att se framför sig i teorin hur utvecklingen accelererar:

Ett verktyg skapar ett bättre verktyg i generation efter generation av teknologier. En dator används för att designa bättre kretsar och mjukvara som lägger grunden för ännu bättre datorer, kretsar och system...

Men det blev genast svårare att tänka sig att de här barnen ska åstadkomma det i verkligheten på tidsrymden mellan deras ålder och min ålder.

Det är nog bra att de inte själva vet vad som förväntas. Det får tas i steg efter steg. Ett litet i taget. Först ett steg; bara börja; sedan bara ett till; det är därför de är här. Och sen går det helt enkelt som det går.

Nog om detta.

Fyra träningsknep som jag använder eller rabblar som mantra:

1) bara börja (bit huvudet av grodan utan en sekunds tvekan). Det här kan användas för att börja en träningsperiod efter längre  uppehåll eller börja med något helt nytt (löpning tex) eller för att dra igång en dag eller ett pass. Vakna. Gå upp. Ta på skorna. Börja. Samma sak med set efter kort vila medan du fortfarande flåsar eller mår illa. Börja.

2) bara en till (övning, set, rep, nivå, hastighet, motstånd). Tänk aldrig "fem till" eller andra varianter av för stora steg. Tänk att du bara ska göra ett till. Börja den ettan och sen gör bara en till... och en till, bara en till

3) det är därför du är här. Upprepa varje gång det känns tungt. Greppa stången hårdare, allt vad du orkar. Stirra galet och tänk eller väs "det är därför du är här". Vaddå, ska du gå hem och sen känna dig meningslös för att du inte ens kunde träna fullt ut när du väl var på gymmet och slösade bort tid?

4) det går precis som det går (inför tunga set och maxningar). Istället för att anstränga dig mentalt alltför länge inför ett set eller en maxning, istället för att nästan göra dig rädd eller ge upp, så bara ge dig på uppgiften. Det kommer faktiskt gå precis som det gör. Du har gjort ditt, tränat set du ska, lagt på vikterna och nu kan du bara försöka. Du ska förstås klara det. Det är JU planen. Men, visst, saker kan gå fel, men de går inte mer eller mindre fel för att du drar ut på det. Det går som det går helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE