tisdag 9 december 2014

Ger du också upp och går hem dussintals gånger under ett normalt träningspass?

Jag kan inte säga att jag "släpade" mig till gymmet, för dit tofflar jag liksom både ofrivilligt och nästan omedvetet på samma gång.

Min sambo skakade på huvudet igår och sa "varför går du egentligen dit när du legat hemma som ett vrak i flera dagar?". Det finns inget svar - jag bara hamnar där eftersom det är tisdag. Ju.

Så här blev rehabben idag:

Löpband: 10min 9kmh (yes! smärtfritt, men lite läskigt)
Squat: 30kg *5*20
Hällyft: 5*20
Press: 20kg *10, 30*10, 42.5*11,7,7,10,7,8 (tot 50x)
Chins (uv): 14, 8, 7, 5
Mage: 50au, 25au, 25au
Bridges (hamstring rehab): 4*20

au=gold standard ass-ups

Motsägelsefulla fakta som manifesteras under ett träningspass

Jag kan inte lyfta ett mjölkpaket över huvudet men det går att göra iaf några oh-pressar innan stödmuskulaturen tar slut.

Jag är yr, illamående och kan knappt sitta upp, men jag gör 14 strikta chin-ups till bröstkontakt med stången.

Och då tänker jag ge upp innan jag stiger upp på lådan, flåsar tungt av uppsteget, blir extra yr medan jag greppar stången, tänker "jag gör bara 3-5 reps" men halvvägs upp på första är jag istället stark, fokuserad, glasklar och motiverad (och sätter årsbästa i striktchest).

Sen avslutade jag tydligen med ett bonusset (! varför, liksom?), fast jag flåsade, grimaserade, höll på att kräkas och hjärtat bultade som om det skulle brista efter det tredje setet.

Meningen före den här skrev jag innan jag faktiskt gjorde det fjärde setet (bonus) - och när jag kämpat mig upp på lådan tänkte jag först ge upp och sudda ut meningen. nära är det kanske inte hela tiden att jag ger upp, men ofta ändå likartat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE