fredag 26 december 2014

Gör en stor förändring 2105 - var rädd oftare

Om det är någonting som sätter fart på hjärnan och resten av kroppen så är det rädsla.

Effekten är inte bara för stunden utan rädsla skapar milstolpar för minnet, kraftiga markeringar i hjärnan som gör att tiden verkar ha gått långsammare när du ser tillbaka på åren som gått. Ju fler stunder av starka känslor, överraskningar och nya upplevelser desto mer kommer du tycka att du har fått ut av livet när du ser tillbaka.

Kommer du ihåg de där bekanta som brukar säga att "åren går så fort, de bara blåser förbi nuförtiden; fortare och fortare går det"?

Bli inte en av dem. Gör saker du inte gjort förut och särskilt om det skrämmer dig:


  • Säg hej till en främling om du vill prata med någon (eller ligga)
  • Testa ett nytt träningsprogram
  • Sjung karaoke
  • Hoppa bungy jump
  • ...


Jag har skaffat hund - en gammal dam med brokig historia och som verkade stressad och nervös. Det var lite läskigt. Jag hoppas jag gör fler saker som skrämmer mig det kommande året.


Hundträff i Humlan:





Senare samma dag (timelapsevideo) när hon väntar hemma medan jag handlar mat:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE