måndag 29 december 2014

Gör inte om det här misstaget från 2014

Vad gjorde du under 2014 som gjorde att du för alltid kommer komma ihåg det året?

Om du inte gjorde något sånt så har du låtit dig själv bli gammal helt i onödan. Varje gång du gör något otäckt, superkul eller på annat sätt minnesvärt skapas en stark och permanent hjärnförändring. Den typen av minnen gör att tiden verkar ha förflutit långsammare när du ser tillbaka. Det gör att du slipper känslan av att åren går fortare och fortare och att andra halvan av livet bara försvinner i ett konturlöst tecken.



Jag slutade äta landlevande kött, jag skaffade hund, jag slutade jobba, jag åkte snowboard naken i bl.a. Hummelbranten i Åre, rabarberparaplyt i Almedalen blev en nationell nyhet. Det är i alla fall fem snabba upplevelser som jag inte kan glömma om jag så försökte.



Vem vet, kanske kommer jag minnas att jag slutade med bilar och sålde min gula Lamborghini Gallardo Spyder, men det känns knappast epokgörande.





Vad ska du göra 2015 som gör att du för alltid minns det året? 
Du behöver inte ha ett svar nu, men däremot bör du planera in tillfällen som har potentialen att skapa häftiga minnen (cock in a sock gate).


Kanske ordnar marknaden och ekonomin så vi alla kommer minnas 2015...:

Marknaden och ekonomin är som en en bra film (från Vitaliy Katsenelson)

We are living through one of the most grandiose and untested lab experiments ever conducted by a central bank: QE Infinity. At the recent Berkshire Hathaway annual meeting, Warren Buffett said, “Watching the economy today is like watching a good movie — you don’t know the ending.” His sidekick Charlie Munger added, “If you are not confused about the economy, you don’t understand it very well.”
The Fed’s unprecedented intervention in the economy has increased the possible range and severity of negative outcomes, from runaway inflation to deflation or a freaky combination of the two (freakflation). Deflation (or freakflation) is not good for stocks or their valuations. Just look at Japan. Over the past 20 years, stock valuations declined despite interest rates being at incredibly low levels. Expensive stocks (as I’ve mentioned, stocks in general are very expensive) discount earnings growth. If growth fails to materialize, these P/Es will decline. Unknowns are simply unknown.
Och här är en bra film på 10 minuter om utmaningarna inom Energi, Miljö och Ekonomi (från Peak Prosperity vars moto är "en värld värd att ärva") de kommande 20 åren - som kommer bli helt olika de senaste 20.

Dagens styrkepass kommer däremot ingen någonsin minnas om de (jag) inte råkar klicka in här i framtiden för att kolla något annat. Uppvärmningenslöpningen har blivit en del av mig nu, så till den grad att 10 minuter på 13,5 km/h helt enkelt var för lite så jag tog fem minuter extra.

Jag noterar återigen att bänkpress med en sekunds paus i botten är en helt annan övning än touch and go, precis som i marklyft (där jag ju alltid kör paus, så varför inte alltid i bänken? Nä, tvärtom borde jag ibland köra TNG i mark också för att få en annan typ av träning än äkta dead lifts).

Problemet är förstås att jag får med mig egot in i gymlokalen och vill göra så många reps jag kan på varje vikt. Jag måste lära mig att alltid lämna egot i skåpet och bara t på mig det igen inför promenaden hem i shorts och svettig träningströja i tio minusgrader.

Löpband 13.5 km/h *15 min
Bänkpress (med paus i botten): 20*10,50*10,70*10, 90kg *8,6,5,5,6
Skivstångsrodd: 40*10, 75kg *15,10,10,10,10
Biceps: 40kg *10,6,5,4,3,3,3,3,3

Ett uppslag till nyårslöfte om det inte räcker med idén om starka minnen ovan

Stretcha höftböjaren (japp, det är allt!)

Om det så är det enda du gör, så mobilisera höftböjaren, med en frekvens som gör att du kommer ihåg det. Fem minuter i månaden räcker långt om du gör det seriöst, men kanske passar 2 minuter i veckan dig bättre (1 min/ben) eller 1 minut om dagen i soffan när det är "kulturnyheter" som avbrott i Aktuelltsändningen.

Långa och smidiga höftböjare förebygger krum rygg, ryggskott, korta gamlingssteg med dålig balans och risk att halka som följd

Om du vill göra mer än så, men fortfarande inte binda dig mentalt vid för mycket så tänk så här: höft/säte och axlar ska vara prioritet ett för rörlighetsträning. Gör soffstretchen, sitt i squat, dra upp knät och foten mot bröstet (stretchar sätet), placera underarmarna bakom ryggen och brösta upp dig, ta tag i något i huvudhöjd, med handflatan roterad uppåt och böj överkroppen så armen/axlen dras ut och du får en stretch i axelleden 

Nivå tre är att lägga till övningar för bröstryggen (ligg på en foam roller) och sedan baksida lår (svinga benet högt eller ligg på rygg på golvet och ta tag i tårna och sträck på benen)

Nivå fyra från en av resorna till Korfu:



Misstaget du kanske gjorde 2014 och ska undvika för 2015 är som du har förstått att inte göra något speciellt med året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE