tisdag 16 december 2014

Holy ravioli! Visste du att näsan inte funkar när man sover? Eller att bananer och människors DNA är till hälften samma?

Här hittar du bara mina träningsanteckningar idag. Passera. Inget att se .

Jaha, nu fortsatte du i alla fall. Då kan jag tipsa om att Hobbit 3 är bäst i serien men fortfarande gäller att hela filmatiseringen är onödig.

Vill du ha ett annat tips så är det att se NetFlix-serien Marco Polo. Det är bra grejer - och spännande historia på samma gång.

Till skillnad från livsmästaren Ludvig på SGM så tar jag gärna till mig en massa popkultur, från Ariana Grande och Within Temptation till Céline Dions jullåtar, The Hobbit, Modern Family, Bron, Vetenskapens värld och just nu Marco Polo. Fast kolla gärna in Ludvigs genomgång av varför du ska undvika dumburken.

Rehabben rullar på. Det känns ganska bra, men tusan vad kärvt (tack Styrkelabbet för ordvalet) det är med högreppare för benen...

Löpband 10 min 12.5 km/h (inga problem med hamstern, trots nya hastigheter)
Rörlighet, squat, framsida, axlar, hamster
Squat (totalt 19 minuter): 20kg *20, 40kg *20,20,20,15,15 (absolut ass to the grass-utförande. Efter det här var jag helt slut [därav "Holy Ravioli!"] och kunde knappt genomföra resten av passet. Jag får ny respekt för crossfittorna. Förhoppningsvis är det bra terapi för hamstern med mycket blodflöde och muskelkonditionsträning)
Ryggstretch: 3*5 knee-to-ear (KTE), squat, vader
Press: 20kg *10, 30kg *10, 42.5kg *12,8,8,6,6 (14 minuter arbetsset)
Chins +6kg: 10,7,5,4 (7 minuter)
Marklyft: 50kg *10, 70kg *10, 90kg *10 (kanske dumt att testa marklyft, men allt annat går så smärtfritt att det var dags nu på dag 17-18 sedan skadan)
Mage: 4 set, diverse, bland annat plankan 60 sek i sista setet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE