fredag 19 december 2014

Hundliv

Idag är det lite tungt i huvudet. Brummer hade sin julfest igår och för mig var det min sista, eftersom jag oåterkalleligen är ute från 1 januari.

Jag drack faktiskt ganska måttligt och gick så jag var hemma 01:35. Jag sov dock lite oroligt eftersom jag skulle adoptera en hund på morgonen; En ca 7 år gammal blandras på 65cm mankhöjd och 35 kg (schäfer/doberman + kanske grand danois) som haft det lite svårt i livet. Nu hoppas vi att hon kan få mer stabilitet hos oss.

Idag är det som tur är vilodag för jag hade verkligen inte haft lust att göra knäböj eller marklyft i 15+ reps oavsett vikt.


Spegelsalen på Grand hotell fick plats med alla 250
vem tusan hänger upp gigantiska ljuskronor
som döljer takmålningarna?



Just nu är det bara på prov, men mycket konstiga saker
måste hända för att hon inte ska stanna


4 kommentarer:

  1. Tjenare! Halkade in på din blogg via Google då jag sökte på träning för korsbandsskada. Jag pajjade mitt helt för två veckor sen och ska operera migod den fjärde februari, skulle behöva lite råd och övningar som jag kan göra både hemma och på gymmet inför operationen. Om du har några tips skulle det vara riktigt bra!

    Frida stelius

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frida.

      Jag opererade korsbandet i höger knä oktober 2005 och vänster knä maj 2013. Om du läser inläggen veckorna och månaderna innan de datumen får du mycket detaljerad information om hur jag tränade inför operationerna.

      Framför allt handlade dock träningen om knäböj, benspark och lårcurl i set om ganska många reps (12-20 reps per set och 5-10 set per övning. Försök få till tre benpass per vecka inför operationen). Fokus var framför allt på att bygga upp muskelvolymen för att vara stabil i benet efter operationen.

      Muskelvolymen på baksidan (lårcurl i maskin - sittande eller liggande på mage) är också viktig eftersom det kan avgöra om läkare behöver ta av båda senhuvudena eller om det räcker med det ena (mycket bättre för dig, kortare återhämtning och större chans till 100% återhämtning).

      Dessutom är det bra att öva upp balansen inför operationen. Det är förstås mycket vktigare att ha ork kvar att öva balans EFTER operationen, men även före är att rekommendera. Stå på ett ben (det du ska operera) och blunda. Kör tex 5x20 sekunder blundande lite då och då på dagarna. Om det är för lätt kan du stå på något ostadigt som tex en soffa eller ett par soffkuddar (och blunda).

      Fråga gärna mer om det här inte räckte.

      Radera
    2. I stort sett alla inlägg från 15 april 2013 till 10 maj 2013 handlar om min rehabträning inför operationen. Titta på dem så får du uppslag till fler övningar, som tex bollböj. boxjumps, bollcurl, enbent bollcurl

      April: http://grofv.blogspot.se/2013_04_01_archive.html
      Maj: http://grofv.blogspot.se/2013_05_01_archive.html

      Radera
    3. Just det ja, ta det lite försiktigt om du marklyfter, för du får absolut inte ha några småsår på benen när du ska opereras.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE