måndag 8 december 2014

Hur man håller motivationen uppe vid skador och sjukdom

Hört på stan idag:

"oj vad lättklätt", "det ser kallt ut", "RESPEKT", "Stenhårt mannen" samt "men det här är ju inte naturen". Jag fick även en gratis chokladmjölk från Starbucks Stureplan (det fick alla): "det här ser du ut att behöva"

Det sista var som kommentar till mitt svar om varför jag går barfota (jag sa nåt om kontakt med naturen) och kom förstås från ett barn. Egentligen vet jag inte varför jag går barfota - jag bara råkade börja och kan inte sluta.

(OBS: Hoppa direkt till sista stycket om du vill läsa två rader om motivation)

Hund

Hundstallet svarade idag om deras hund Ronja som varit hos dem ganska länge. Nu ska jag träffa henne så snart som möjligt för att se om vi gillar varandra. Jag hoppas både för hennes och min skull att vi snart kan hålla varandra sällskap här hemma när jag sitter och läser och skriver till mina lugna favoriter och gothlåtar.


Jag såg mycket på TV i helgen:

Dr Who, säsong 8 kan du hoppa över. Men, om du har sett säsong 1-7 lär du inte kunna hålla dig i alla fall. Dra ned förväntningarna bara för i 8:e säsongen föll de in i fällan med "ett avsnitt i taget" istället för en säsongsstory. Synd.

Svenskdanska "Bron" däremot är värd att se. Jag såg första säsongen i helgen (sent, jag vet) och blev positivt överraskad över kvaliteten. Inte minst är den svenska autistiska polisen rolig i nästan varje scen (om än lite väl orealistisk och överspelad).

Jag har precis börjat se 7:e säsongen av Hank Moodys äventyr i "Californication" (2 avsnitt i helgen). Jag har inte så stora förhoppningar på underhållningsvärdet, utan lever mest på minnet av de första magiska säsongerna med glidarfyllot.

Jag tittade t.o.m. lite på Vampire Diaries men det är sånt skräp att jag inte ens tänker kommentera det.


Matförgiftning

Torsdagen och fredagen försvann i fylla och bakfylla. Det var väntat och nästan planerat. Vad som inte stod på schemat var lördagens matförgiftning som slog till efter min ägglunch efter träningen.

Jag som just nått 100% igen efter utgången med Citibank så drabbades jag av ont i magmunnen, en tilltäppt känsla som gör att man inte kan ta stora andetag pga att maten liksom aldrig passerar ned i systemet. Jag låg i soffan resten av dagen och försökte hitta ställningar jag inte mådde illa i. Sen fortsatte jag med samma sak precis hela natten och hela söndagen. Inatt låg jag vaken och ojade mig till tre, men fick sen 5 timmars sömn och kunde ta mig till gymmet idag.

Det var ingen stark kille som släpade sig till SATS Regeringsgatan, även om jag förstås ändå gick barfota i shorts och t-shirt. Det lilla obehaget, eller vad man ska kalla det, att gå barfota på asfalt när det bara är några grader över noll var liksom ändå ingenting mot illamåendet.

Jag värmde upp i 10 minuter på löpbandet. Nu när det är 10 dygn sedan lårskadan vågade jag mig t.o.m. på försiktiga joggingsteg (!) på 8 km/h.

Axeln däremot är fortfarande skum. Det känns ingenting men jag har noll kraft i vissa vinklar som om det saknas någon liten styrmuskel. Jag kan inte ens lyfta ett mölkpaket över huvudet med vänstern och jag har stora problem med att axla en väska eller ta på mig en tröja.

Dagens pass blev BRÖST OCH BICCAR!!! -som alla andra pass nuförtiden då jag inte kan använda benen (jag vågade dock stoppa in försiktig skivstångsrodd som jag körde i bänkpressen):

Löpband 10 min 8 km/h
Bänkpress 7 set 77.5kg
Skivstångsrodd: 5 set 60kg
Biceps:5 set


Rehabprogram för hamstringskada
Jag rehabbar min lårskada enligt ett program på SportsInjuryClinic.net och anser mig vara mitt i fas två (subakut fas). Om en vecka räknar jag med att kunna jogga i tio minuter helt smärtfritt på 10 km/h och då gå in i fas tre. Styrkemässigt ska jag precis börja med bryggor och desutom börja stretcha lite försiktigt.

Motivation

Ja, hur gör man för att hålla motivationen uppe vid skador eller sjukdom? Som tur är behöver jag inte ens fundera på det för det verkar lösa sig på egen hand. Jag vet inte hur det är för andra, men jag lever mycket i nuet och liksom bara "gör mitt jobb". Mina rutiner har liksom "fastnat".

Om något så är det snarare ett problem att ta mig ur träningsvanorna. Som det är nu så bara ska jag till gymmet mina fyra dagar i veckan och allra helst på just mina dagar.

Hur gör du själv? Har du någonsin problem med motivationen eller känner att du latar dig när du borde göra något annat? Personligen hinner jag knappt ens tänka en sån tanke innan jag hoppat upp ur soffan och lagt mig på tube rollern eller satt mig i squatställning.

Gör det nu, direkt, på en gång, inte om fem sekunder, har alltid varit min metod oavsett om det gällt att gå upp på morgonen, träna, deklarera eller plugga. Jag kan visserligen tänka "men jag gör det bara i en minut, eller bara ett set eller en övning, eller jag deklarerar bara hälften av aktierna just nu (länge sen, typ 90-94)" men grejen är att jag gör det omgående.

1 kommentar:

  1. Japp, flyr hela tiden undan.. Kollar en sida snabbt ist för att plugga, snoozar 10 min till, ligger i soffan 5 min till osv osv , you name it liksom och sedan är klockan alldeles för mycket och man måste ändå göra vissa saker och då kommer man i säng ännu senare och sedan är allt bara en ond spiral.. =P

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE