måndag 22 december 2014

Jag utnyttjar dåliga omständigheter till bättre träning, inte sämre

Låt så kallade problem bli dina vapen

Gunde Svan hatade i början dåligt väder på tävlingar. Då lade han om träningen så han tränade extra på riktigt usla förhållanden och till slut blev glad om det var skitväder istället för skidväder. han visste ju då att han hade fördel av det. Så tänker jag när jag tvingas ur mina rutiner.

När jag skadar mig backar jag, justerar tekniken till striktare och ökar träningsvolymen med fokus på muskelvolym istället för styrka.

När jag har ont om tid tränar jag inte mindre, jag tränar intensivare.

Enkelt.

Just nu både rehabbar jag (måste alltså träna lättare, striktare, men mer) och håller på att adoptera en hund (så jag måste träna snabbare och intensivare eftersom jag inte vill att hon ska vara ensam)

Jag fick dessutom träna på att att klara mig utan vatten, eftersom någon som hade bastufest här hemma i helgen hade snott min vattenflaska utan att säga till :)




Idag skulle Ronja vara ensam i lägenheten för första gången.

Adoptionshunden Ronjas bakgrund

Ronja är en sjuårig ganska stor korsning (delvis känguru börjar vi misstänka) som bott på Hundstallet minst 7 månader. Oftast sitter hundarna där bara några veckor innan de adopteras, men Ronjas ålder och storlek, samt att hon stressar upp sig och skäller på andra hundar, har gjort att inget velat ha henne.

Ronja hittades av brandkåren i en lägenhet där det hade brunnit. Det var stökigt och ovårdat och med flera månaders disk i travar i köket. Tydligen hade mannen som tog över Ronja vid en separation tappat greppet om livet när han blev singel och försummat allt omkring sig, inklusive denna oskyldiga hund. Hon bodde med flera katter så de kommer hon bra överrens med.

Med träning har hon vant sig vid människor och det är omöjligt att se att hon någonsin skulle blivit nervös av något annat än hundar. Med hundar är det värre - hon piper, gör konstiga strupljud och skäller inom någon eller några när hon ser andra hundar på långt avstånd. Om hon är lös springer hon fram skällande i full karriär (vi har sett detta med hundar på andra sidan ett stängsel). Hon ser riktigt farlig ut då, men när hon kommer fram viftar hon på svansen och nosar (genom hönsnätet).

Antagligen vet hon inte riktigt vad hundar är för något, då hon verkar ha levt instängd i en lägenhet med bara katter som umgänge. Jag har vissa förhoppningar om att om hon bara får träffa några robusta hundar nos mot nos kommer hon lära sig och vänja sig. Det som talar mot detta är att hon bott i sju månader på hundstallet och ändå är toknervös och skällig på deras hundar. Det som talar för är att hundarna där också har vissa problem och det ständigt kommer nya.

Hemma är hon världens gulligaste. Det är hon ute också förresten - så länge inga hundar är i närheten. Hon kan spela fotboll med sig själv hur länge som helst (hon har lite svårt att bjuda in andra till lek med bollar och pinnar - antagligen pga att hon levt ensam inomhus) eller jogga med i spåret, kasta sig efter pinnar eller bollar (när man väl lyckas komma åt dem alltså,  för även om hon blir glad när hon får jaga så kopplar hon inte riktigt ännu att det blir mer sånt om hon kommer tillbaka med grejerna och släpper dem). Varje promenad får hon ett åla-runt-på-ryggen-rus också. Jag misstänker att det blir ännu mer sånt när snön kommer.

Hursomhelst, omständigheterna gör att jag tränade snabbt idag. Från att jag gick in i hissen och försvann tills jag kom ut ur hissen igen tog det 1h 09 min. Jag hann ändå med mina 10 min löpning, 7 set bänk, 5 set rodd och 9 set biceps samt en liter mjölk (och förstås promenaderna till och tillbaka från gymmet)

Hemma låg hon lugnt och stilla innanför dörren när jag kom hem, men stissade upp sig lite när jag öppnade halldörren till hissutrymmet (länken går till videon när jag kommer hem idag efter första ensamperioden). På bara några minuter var hon lugn igen, som vilken hund som helst. Perfekt första ensamtest m.a.o. Jag hade lite problem med övervakningskameran, men det var helt tyst i lägenheten när jag var borta utom de första fem minuterna då hon gick omkring en del (man hörde klorna klicka omkring på trägolvet).

Löpband 13.2 km/h, 10 min
Bänkpress (13 minuter) 20*10,40*10,60*10, 90*10,6,6,5,6
Rodd: 70kg *15,12,12,9,9
Biceps: 40kg *8,6,5,5,4,3,3,3,3 (snarast någon slags myoreps)

Hela passet, inklusive löpband och all vila tog 45 minuter. Visst blev det färre reps i bänken pga den korta vilan, men nog tillräckligt många och framför allt annorlunda träning så biccarna får något att anpassa sig till.

2 kommentarer:

  1. jag blir mycket glad över dina poster om adoptionshunden. plockade själv upp två övergivna katter (från katthem, tight reglerat) för några år sedan och det känns som en liten men väl värd insats.

    du, som har mycket tid att disponera fritt, kommer säkert bli en alldeles utmärkt hundägare om du inte är det redan.

    hoppas rehab på hamstrings går fort. såg fram emot att internet-tävla vidare i lyft vikt relativt kroppsvikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är hoppfull om mycket snabb återkomst.

      Vi får se om jag eller Ronja rehabiliteras fullt ut först. Jag sätter pengarna på mig själv.

      Jag tänker ändå skynda långsamt för jag har fått några bakslag just i hamstrings sedan operationen och vill helst inte ha fler. En tumregel är att man läker till 80% på ett kvartal, 90% på ett halvår och 100% på ett år efter operationen.

      En bristning går förstås snabbare att läka men någonstans är det samma typ av vävnad som ska repareras med samma mekanismer och uppenbarligen var jag inte helt hel ännu.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE