lördag 6 december 2014

Lördag hela veckan! För en vecka sedan kunde jag lika gärna haft ebola, för 24h sedan lunginflammation

Livet var inte slut
Förra lördagen vid den här tiden hade jag nyss skadat baksidan av låret och tänkte snarast att livet var över.

Staying alive!
Under veckan som har gått har jag inte bara fölikat mig vid tanken på rehab utan t.o.m. gläds åt att det är discofredag varje dag. Som pensionär känns varje dag som en lördag och som enbent är varje pass pecs, biccar och mage.

Man kan alltid skapa sig problem om man har för få
Igår däremot var jag så seg och utslagen av spriten att jag lika gärna kunde haft lunginflammation. Jag var så illa däran att jag inte ens drack kaffe. Då är det perfekt att ha tillgång till all världens underhållningsmedia via internet och enbart ta paus från filmer och serier för att gå på toa samt hämta mer att äta och dricka.

Lördag igen
Nu, 24h efter bakfylletoppen mår jag som en prins och har den där känslan av att det är lördag igen - dvs att hela dagen är fri och även nästa dag.

Jersey Shore-träning
Dagens pass bestod av bänk, mage, benspark (!), press och biceps. Jag gick även i tio minuter i 7 km/h utan smärta. Snabbare än så vill jag faktiskt inte gå för då börjar steget bli så onaturligt och ansträngt. Utmaningen blir istället att glida över till ett så mjukt löpsteg som möjligt på 7.5-8 km/h.


Löpband 10 min 7km/h gång (kändes inget, men kan inte gå fortare på säkert sätt)
Bänkpress: 20*20, 50*15, 75kg*17,10,9,8,8,8,10
Mage: 25fk, 10fk + 20rc, 30su
Benspark: 20kg *20, 40kg *20, 50kg *16, 12, 12
Press: 20kg *15, 30kg *15, 35kg *11, 30kg *11, 30kg *13, 8, 8 (vänster axel släpar fortfarande efter och beter sig konstigt när den blir trött. Det händer även i bänk. Jag tycker mig dock ana att den är på bättringsvägen. Den är t.ex. klart bättre än höger handled som jag fortfarande inte kan stödja mig på sedan den där cheatbicepsen på 60kg i slutet av september)
Biceps: 35kg *12,8,6, 30kg *8,6,6, 25kg *12,12,12


Sammanfattning skadeläge:

Vänster hamstring: sub-akut rehabfas, varm-kall-behandling, träning av antagonist (quads), gång
Höger handled: smartar i många lägen, går ej att stödja halva kroppsvikten på, fungerar ändå i bänk och dips samt får mig att köra striktare bicepscurls
Vänster axel: sannolikt överansträngd rotatorcuff; hindrar tung bänkpress och press, problem axla en väska eller ta på en tröja/skjorta
Hjärnan - båda halvorna; fortfarande rätt dum i huvudet... och egocentrisk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE