tisdag 2 december 2014

Taggad inför volymträningen - varje extra rep med mjölksyra välkomnas

Jag har alltid haft en positiv obalans i hjärnan - motsatsen till emo
Jag är nu nästan glad att jag skadade mig. Det är en skön omväxling att volymträna efter en lång period av styrkeinriktning. Det kan vara så mentalt påfrestande att ladda inför tunga lyft, dvs att börja lyfta, medan volymträning mer handlar om att orka avsluta ett set man redan är inne i.

Anpassning= Tillväxt
Visst gör det ont att göra rep nr 10-20 med bra kontakt, men samtidigt är det tillfredsställande att veta att varje extra rep med den där tilltagande smärtan betyder något, betyder att platåer bryts, att kroppen anpassar sig till den nya repvolymen. Och anpassning betyder utveckling och tillväxt.

Temperaturanpassning är nog också bra
Det är bra att hösten och vintern kommer smygande så långsamt, för det betyder att jag kan fortsätta gå barfota i stan. Idag gick jag t.ex. till Mailbox på Torsgatan efter gymmet för att hämta en ny mixer och en blodtrycksmätare (jag hade 130 i övertryck idag). Jag kan erkänna att 45 minuter barfota den 2 dec känns, men egentligen inte mer än det gjorde när det var nästan 10 grader varmare.

Drottninggatan
video


Det är tydligt att jag blir mer och mer köldresistent både i kropp och fötter. Fötterna blir också allt smärttåligare. Nu är det inga problem (nästan inga) att trampa rätt över det grova gruset de häller på trottoaren på Regeringsgatan på bron över Kungsgatan samt på Mäster Samuelsgatan efter bron över Sveavägen.

Även gruset och en del lite större stenar vid Norra Latin var oproblematiskt efter 20 minuter utomhus. På vägen hem tyckte jag dock att stentrappan (89-90 trappsteg) uppför Olof Palmes gata bet ovanligt bra i fotsulorna. Men tänker jag bara tillbaka på lördagens skada och jämför så känns det snarast som att gå i strandbrynet någonstans i Thailand.

Höjning till 5,5-6 km/h på löpbandet

Rehabben är i full gång och jag gör precis vad som är möjligt utan att riskera smärta. Under uppvärmningen gick jag t.ex. sista fem minuterna (av tio) på 6.0 km/h. Innan dess försökte jag höja men kände viss smärta i hamstringen och sänkte direkt till 5.5 km/h. Det är ändå lovande och bättre än jag först befarade.

Löpband 10 minuter 5.5-6 km/h
OH-press: 10 set på 40kg
Chins ("chest-ups" till kontakt med bröstet): 13,9,5
Hantelcurls, sittande: 4 set på 12kg-hantlar
Benspark (en chanstagning som gick hem): 10kg *20, 20kg *20, 30kg *20, 40kg *15, 50kg *12, 60kg *10, 50kg *15
Mage: ett långt varierat superset med crunches

Chin-ups, eller snarare chest-ups eftersom bröstet går i stången varje gång

2 kommentarer:

  1. Din positivism smittar av sig, nu är jag inte längre suicidal vid tanken på torsdagens myspass på 5x5x125 i knäböj :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 5*5 i knäböj är alltid samma utmaning. Fruktansvärd mental påfrestning. När jag kör 5*5 kan jag inte ens ta ett helt set i taget utan tänker bara "en rep klarar jag, sen försöker jag på en till"

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE