lördag 20 december 2014

Träna på allvar när du tränar. 1) gå dit, 2) en rep i taget, 3) ignorera obehaget

Snabb och intensiv träning idag. Jag fick kämpa med illamående nästan hela passet och fick verkligen användning för mitt mantra: "det är därför jag är här". Efter att jag gjort set efter set och övning efter övning fast jag bara vill ligga ner så känns det så mycket bättre. Jag VET ju att jag kan, så om jag faktiskt ger upp när jag har lust kommer jag ångra mig efteråt. Är jag på gymmet ska jag göra vad jag kan och sen gå hem. Inga halvmesyrer.

Hemma väntade Ronja (min provhund som jag ska adoptera) så jag ville snabba på för att hon inte skulle behöva vara ensam.

Anteckning: 90kg är inte samma sak som 85kg. 17-repparna var som bortblåsta idag i bänkpressen. Trots den lite större ansträngningen höll hamstern perfekt - helt utan smärta. Julen kommer tydligen tidigt i år. Jag höjde faktiskt marklyftet till 95kg också, men körde bara tre set för att inte utmana ödet för mycket.

Löpband 10 min 13.1km/h
Bänkpress: 20kg *10, 40kg *10, 60kg *10, (10:47) 90kg *12,9,7,6,6 (11:00)
Shrugs: 60kg *3*20 (kort setvila)
Rodd: 60kg *3*15,12,12 (kort setvila) (11:10)
Marklyft: 50kg *12, 95kg *12,12,12 (11:25)
Leg extensions: 32.5kg *15, (11:31) 55kg *15,15,15 (11:36)
Lårcurl, sittande: 10kg *10 + 20kg *10, 30kg *15,15,15 (11:43)
Mage: fällkniv* 20,15,10 (11:48)
Press: 20kg *12, 30kg *12, 40kg *12 (11:55)
Biceps: 30kg *12,8,8 (12:00)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE