tisdag 30 december 2014

"Vitknogning" gör dig till brudarnas favorit!

Sprezza

Ronja (min hund som även kallas "Sprezza" uttalat [sprettsa]) ser till att hålla mig alert och med bra dygnsrytm; perfekt för en pensionär som jag.

Idag har vi hundmöte kl 12 i Humlan för att hon och Tiger ska lära känna varandra innan nyårsmiddagen hemma hos Tiger. Sen ska vi skriva på adoptionspappren i Åkeshov kl 14. För att få in promenad och träning på förmiddagen krävdes lite tempo.

Uppgång 7:38, utgång 7:50, hemkomst 8:30, gym 9:30-10:30

Dagens funderingar:

1) kortare uppvärmning men lite högre tempo, så sparade jag 10 minuter idag när det behövdes
2) greppa hårt om det är något som inte fungerar. "Vitknogning" kallas det. För mig gör det at vikterna känns lättare och stången går automatiskt i en mer korrekt bana nu när min rotatorcuff spökar. Dessutom är det förstås alltid bra att träna på sitt starka grepp.
3) magic of 20; jag siktar alltid på totalt ca 20 reps i viktade chins fördelat på 3 eller max 4 set, sen ökar jag vikten
4) magic of 60; i övriga övningar vill jag få ihop ca 40-60 reps när jag bygger volym och 15-25 reps när jag har styrkefokus
5) högreppare i strikta djupa squats är plågsamt och gör resten av passet extra tufft

Löpband 1 min *12 km/h + 5 min *14 km/h
Squat 20*10, 60kg *20,15,12,10,10
Press 20*10, 30*10,45*13,7,6,6,6 (vitknogning hjälper)
Chins +11kg * 8,6,6
Mage fk 20,10,10 (20sek setvila)

Greppa hårt för framgång hos tjejerna
OK, alla tjejer kanske inte blir imponerade av ett starkt grepp per se, men att greppa riktigt hårt i press, bänkpress, chins och bicepscurls kommer ge dig imponerande pecs, biceps, axlar och rygg. Du får dock stå kvar i vassen om du bara tränar vitknogning och överkropp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE