onsdag 7 januari 2015

Det perfekta träningspasset

Du vet känslan när allt stämmer: du har sovit ut, du är frisk, du har ätit en bra frukost, värmt upp lagom från en behaglig och djup kärnvärme och känner dig stark och fräsch. Du är riktigt peppad för att genomföra det perfekta träningspasset.

Prova att göra tvärtom istället, eller undvik åtminstone att bli besviken om det är någon grej som inte stämmer perfekt.

uhhhh - tvärtom?


Prova att frysa på vägen till gymmet, hoppa över frukosten efter för kort nattsömn eller lite för många öl igår, glöm vattenflaskan och träna med en saltöken i munnen och en sakta igenklibbande gom och tunga. Våga helt enkel vara suboptimal när du tränar. Du kan utveckla den här tekniken till själva setgenomförandet också. Stå inte och ladda eller lägg tid på att ställa in fötterna, greppet och andningen i oändlighet.

Bara hoppa fram, greppa stången efter obehagligt kort setvila och kör utan knussel.

Om du är hyggligt van vid att träna när allt inte är tillrättalagt blir det så mycket lättare att göra vad du ska när det mesta istället klaffar. När du sen vill testa din maxnivå ska du förstås skapa så bra förutsättningar som möjligt, men det är just då du har mycket att vinna på att vara OK med om allt inte är helt perfekt.


Idag glömde jag vattenflaskan och kämpade med saltöken nästa hela passet. Att jag kör en hel del 15-reppare den här träningsperioden gjorde det knappast till ett bättre tillfälle att flåsa fram utan vatten.

Men, jag blir faktiskt lite glad när sånt här händer. Det gör att kroppen tvingas att anstränga sitt maskineri lite extra.

Löpband: 14.5 km/h x 6 minuter
Knäböj (10 min): 20x10, 40x10, 65kg x15,15,15,12,10
OH-press (10 min): 20x10, 30x10, 45x14,8,7,6-,6-
Vadpress (5 min): 80kg x25,25,25
Biceps (5 min): 20kg x10, 35kg x15,8,6,6,5
Dips (3 min): 14,14,14
Mage (3 min): hängande raka benlyft 3x10

Och kom ihåg höftböjaren, squat, axelrörlighet och bröstryggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE