onsdag 21 januari 2015

Ha alltid en plan B

-99,8%
Den här hedgefondförvaltaren hade ingen plan B, han förlorade 99,8% av 100 miljoner USD på 9 månader under 2014... (nej det var inte jag). Var aldrig den killen. Ha en plan B. Mer om sånt längre ned.

Det är kallt men knappast ensamt utan skor

Det är mycket kallare för nakna fötter att gå på is och snöslask än sten och asfalt. Det var uppenbart när jag gick till gymmet idag.

Det konstigaste som hände på vägen till SATS var att en dam stannade mig och frågade... ja, inte om varför jag gick halvnaken och barfota i snöovädret, utan om vägen till David Bagares Gata.

Det mest normala som hände på vägen tillbaka var att en tjej vevade ned rutan från förarsätet i sin bil och frågade vad jag höll på med och om jag inte frös.


Var alltid redo

Annars tänkte jag på en av de viktigaste lärdomarna jag har tagit till mig på aktiemarknaden sedan jag började på Skandinavien Fondkommission våren 1994: Ha alltid en plan B.

Det centrala är att du alltid ska fundera ut i förväg vad du ska göra om din placering inte går som du tänkt.

Räkna alltid med att det går snett och ha beredskap för det. Var sedan förstås redo för att utvecklingen efter åtgärden också går fel. Det är förvisso bra att ha en plan för när det går rätt också; t.ex. så man inte bara flyter med utan att ta hem vinsten, blir girig och låter det gå för långt och sen följer med nedåt igen. Det är emellertid mycket viktigare att ha en handlingsplan för när det går fel, för annars tar amygdalan över och du får svårt att vara kall och rationell.

Den här tumregeln är förstås närbesläktad med Gå aldrig "all in" samt Ha alltid en reserv med "torrt krut"

Satsar du allt och det går fel så får du ju inte vara med och spela fler omgångar, du har då inget torrt krut kvar och alla Plan B är överspelade.



Jag är på god väg mot 100%

-visst är det långt kvar men utvecklingen går åt rätt håll. Jag har inte haft några bakslag alls på rehabben, även om jag nog har varit och touchat gränsen några gånger i början. Det känns som om jag kan ta i allt vad jag orkar så länge jag kör på max 70%. Det kanske inte låter så mycket, men då kör jag å andra sidan 10-15 reps över 3-5 set - och definitivt till positive failure i sista setet.

Squat var en särskild utmaning idag eftersom höger knä (inte det senast opererade eller hamstringbristningen som båda är på vänster sida) var så blodfyllt från snowboardåkningen i helgen. Det var svårt att komma ned till bouncen mot vaderna eftersom knät inte gick att böja 100%.

Löpband 14.8 km/h x6 minuter (det tog 4 minuter innan mina isklumpar till fötter hade tinat från promenaden; benen var också lite trögstartade och gillade inte riktigt att börja på 14.8 km/h direkt)
Knäböj: 20kg x10, 60x10, 80kg x10,10,10,10,10
Press: 20x10, 30x5, 40x5, 50kg x12,7,6,5,5
Rodd: 80kg x 13,13,10,8,8
Benspark: 30kg x15, 40x15, 50x15, 60x10, 70kg x10
Mage: fällkniv x 27,10,10
Rörlighet: squat, höftböjare, vader, bröstrygg, axlar


Angående ECB QE, börsuppgång mm

Gör inte det här med dina egna pengar. Ja, helst inte med andras heller förstås:


Alltså: plocka inte småmynt framför ångvältar


Och om du inte förstår vad jag menar, så betyder det helt enkelt att du inte ska spekulera i saker du inte förstår och där konsekvenserna riskerar att bli förödande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE