söndag 25 januari 2015

Hur långt är ett skinksnöre?

Först en konstig informationspunkt på tal om storlek:

Eh..., ett maskhål i rymdtidväven, i vår galax, som är lika stort som galaxen själv...
Hur stort är ett maskhål, hur långt är ett snöre? Det finns liksom inget bra svar, men tydligen kan maskhålet vara lika stort som galaxen det befinner sig i:

"There could be a space-time tunnel (wormhole) in our galaxy, as dramatized by the film Interstellar, that would allow us to travel to a distant location in the galaxy, and the tunnel could even be the size of our entire galaxy" (följ länken för hela artikeln om du vill, men det står inte så mycket mer där)


Nu till min misslyckade rehabilitering:

Dåren och hans säteskedja är dömda att gå skilda vägar
Mitt vänstra stjärtrep är uppenbarligen för svagt eller för kort för att jag ska kunna leva ett normalt liv. Ändå kan jag inte hålla mig från att leva på gränsen när jag tränar. Ja, sådan är vidden av mitt oförstånd.



Jag skadade hamstertampen allvarligt för drygt 7 veckor sedan och påbörjade en mycket seriös och långsam rehab. Så långt allt bra, men så blev jag förstås övermodig i förrgår och accelererade rehabprocessen helt i onödan. Jag ökade vikterna för mycket för tidigt och... Det gick sönder igen (dock mycket mindre allvarligt på 135kg än på 175kg).

Driften att skynda bygger på ren lättja, avsaknad av disciplin och tålamod, samt på oförstånd och oförmåga att analysera komplexa system. Underkänt!

Tremånadersprogram
Idag var det dags att påbörja mitt tremånadersprogram för våren, trots den nygamla skadan. På schemat stod bänk och böj, samt lite småplock.

Jag fick faktiskt ett bra kvitto på att hamstern (baksida lår) var stark nog för bänkpress. Lite trevande kom jag även fram till att jag kunde köra knäböj ganska tungt också (samma vikter som bänkpress, vilket brukar vara precis vad jag gör när jag är på topp i båda övningarna). Härligt!

Haltar
Jag haltar visserligen lite när jag går och det kändes lite när jag joggade som uppvärmning, men jag är som sagt i mycket bättre form än vid huvudskadetillfället. Mitt träningsprogram kommer också att halta en del, särskilt avseende marklyft. Undrar vad jag vågar börja på den här gången. Törs jag testa 60kg direkt? Risken är att jag omedvetet bara lyfter med högern då och lurar mig själv.

Dagens program:

Jogg 7-10 km/h, 10 min
Bänk: 20*15, 40*10, 60*8, 80*5, 100.5kg *4,4,4,4,4,4,4,4 (hälften med tydlig paus i botten)
Squat: 20kg *10, 40*6, 60*6, 80*4, 90*4, 100kg*4,4,4,4,4,4,4,4
Rodd 20*8, 50*8, 80kg *8,8,8,8
Biceps 35kg*8,8,8,8
Mage 50+50

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE