lördag 31 januari 2015

Igår sabrering, idag test av hamstring samt vanlig grofv träning

SM-firande

Pga träning inför SM har en del firande skjutits på framtiden, t.ex. min 43-årsdag, hundköp, pensionering, jul och nyår samt SM-medaljen i thaiboxning. Igår plockade vi därför till slut fram sabeln och började med att knäcka en Hatt et Söner rosé (alla HES är årgångschampagner, f.ö. Jag tror inte att något annat champagnehus jobbar på det sättet).


SABRERING

Så här ser en sabrering ut när jag gör den:
...men det går nästan lika bra med baksidan av en kockkniv eller en mobiltelefon

Vi följde upp den med en av totalt tusen tillverkade vielles vignes (gamla stockar) från samma hus:


VV betyder att man använder riktigt gamla vinstockar som ger låg druvavkastning men desto bättre kvalitet på vinet. Såna champagner kan lagras i stort sett hur länge som helst. De här är 2005:or och då jag inte är något fan av för lite bubblor eller för mycket honung- och vaniljtoner, tror jag att den här champagnen peakar ungefär nu eller inom några år.

PS: Jag har en VV 2005 till, så snart vet jag. Om Patricia tar SM-guld nästa år lär den ryka.


LÄTT BÄNKPRESS

Träningen idag blir "lätt" bänk, "halvtung" squat, samt komplement i form av rodd och biceps. Sen avslutar jag med lite magträning (gymnastfällknivar). Lätt bänk betyder 77.5%, halvtung squat är 82.5% av 1RM. Hela grundprogrammet hittar du här: Världens enklaste träningsprogram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE