söndag 11 januari 2015

Jag tänker inte be dig om en timme av din tid. Du får investera den själv bara om du har lust



Problemen
Vissa skulle kalla det här alarmistiskt. Jag tycker bara att det är en rimlig pusselbit som alla borde bära med sig när de ställs inför dagens utmaningar inom miljö, ekonomi och energi. Hur ska du t.ex. planera din pension? Vilken miljö kommer du spendera din ålderdom i. Finns det tillräckligt ren energi så det räcker för allt?

Kolla in den här kondenserade versionen (i 4x hastighet) av Peak Prosperitys Crash Course om du är det minsta intresserad.

OBS, se till att vara i bra form, riktigt fokuserad och ifred under den här timmen, för det går undan och är riktigt myckt och viktig information som ska ut.

Efteråt kanske du vill se näst sista och sista delarna i normaltempo. Den sista kan du nog bara se om du registrerar dig, men se den näst sista i alla fall. Den sista delen är lite väl "preppig" för mig, dvs fokuserar på att förbereda sig eller undvika ett sammanbrott av samhället som vi känner det.

Singulariteten
En annan rimlig pusselbit handlar om den accelererande teknologiska utvecklingen och Överflödseran som är på väg - sannolikt under vår livstid.

Singulariteten kan utrota oss eller rädda oss. Oavsett vilket lär den förändra precis allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE