fredag 23 januari 2015

Plötsligt händer det! Framtiden!

Plötsligt händer det.



- Att jag drar upp hamstringskadan igen alltså.

Fan!

På den positiva sidan var det dock inte lika allvarligt eller på lika hög vikt som när jag ådrog mig bristningen för exakt 7 veckor sedan. Det betyder att jag har chansen att dra sönder mig igen på samma vikt som idag om mindre än 7 veckor.

På den negativa sidan... ja, det är väl uppenbart att jag är lite tillbaka på ruta ett igen, eller kanske två då. Det är ganska typiskt att jag just idag kommenterade Styrkelabbets FB-status med "Nu lämnar jag rehabben bakom mig"


WAIT BUT WHY

Plötsligt händer andra saker också. Wait But Why som är känt för sina finurliga iakttagelser och perspektiv på det mesta, har nu tagit sig an artificiell intelligens och den teknologiska singulariteten. Kul.




FRAMTIDSREKLAM

På tal om framtiden. Det här är ganska futuristiskt, men kanske börjar synas redan nästa år; Stor 3D-reklam som inte kräver glasögon.



Idag, på 7-veckorsdagen av hamsterskadan och 17 veckor sedan handledsstukningen tänkte jag smygstarta mitt 45-träningstillfällensprogram för styrketoppning. Det gick ju sådär kan man säga eftersom det högg till i hamstern på andra setet på 135kg. Eftersom jag gjorde tre tolvor på 125 senast trodde jag att 135 skulle vare en baggis. Men icke.


Jag trodde först att det var bänk/squat idag som start på programmet, men jag hade tydligen planerat en sista dag med rehab samt bara smygstarta bänkpress enligt det nya programmet. Så här blev det

(först barfotapromenad till gymmet [och sedan hem förstås]; idag var det många som reagerade)
Jogg 15 km/h * 5min
Bänkpress 20*15, 50*10, 80*6, 100.5*4,4,4,4,4,4,4,4
Marklyft: 20*10, 60*5, 80*5, 100*5, 120*5(dö), 135*5, 2- (bristning)
Biceps: 20kg *12, 30*12, 35*8, 6, 5, 30*8, 6, 25kg *8, 20kg *10
Shrugs: 20*20, 60*20, 100*10,8,10,10
Planka: 2 minuter

Jag kommer köra på med 45-programmet (15 pass i månaden i tre månader), men just mark måste uteslutas första tiden.

2 kommentarer:

  1. Faen då! Trist som fan med skinksnöret. Läk väl!

    Jag läste det långa inlägget på WBW (och läste även ut fjärde Post-Human-boken för någon timma sedan!) - ett riktigt bra, sammanfattande inlägg!

    Men någon jag märkte när jag läste det var en oro som dök upp i mig: En rädsla för förändring! Jag gissar att jag har haft någon bild av hur jag vill att min framtid ska bli, och nu upplever jag att den är hotad. Kanske ganska naturligt, men det är ingen känsla jag VILL ha. Jag tror att det med tiden kommer att mogna till en acceptans.

    Hur tänker du kring ovanstående, har du upplevt samma sak?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att om man inte är fundersam inför Singulariteten eller stark AI så har man inte förståttt.

      Det finns aspekter av framtiden som kan oroa mig, men de har inte med singulariteten eller stark AI att göra. För mig är det nästan som att oroa sig för en kvasarstråle eller mördarmeteorit. När det väl händer så blir det som det blir helt enkelt.

      Jag har mer funderingar kring de kommande 25-50 åren och faktiskt med fokus på de närmaste 5-10 som jag tror blir den största utmaningen ekonomiskt för människan sedan medeltiden. Jag är genuint orolig (och förbannad) pga politikers och centralbankers ohämmade experimenterande som medför maktkoncentration och ekonomisk urholkning på samma gång.

      Under tiden missar vanligt folk hur arbetstillfällen försvinner i accelererande takt, men tror att bara man sköter sig, går i skolan och jobbar på så ordnar det sig.

      Nu ska jag lära ut matte till en gymnasietrea :), som om det skulle leda till change-resistance...

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE