måndag 5 januari 2015

Premiär för årets första träningsprogram

Robotar kan också själva!

Nu är det inte längre bara du och jag som struntar i normal institutionsskola och lär oss på riktigt på nätet istället. Nu tittar robotarna på instruktionsvideor på YouTube. När Watson (Jeopardy- och cancerdatorn, samt mycket mer, från IBM,) får lära sig det här tricket också kan det börja gå undan.

Ja, men Daniel sa ju...

Jag kommer följa Styrkelabbets råd och byta träningsinriktning mer frekvent än vanligt i år. Jag börjar med 1-3 månaders träning inriktad på rehab och volym. Jag kan stödja på handleden nu, men jag litar förstås inte på hamstringen ännu. En tumregel är att den blir 75% hel på en månad, 80% på ett kvartal, 90% på ett halvår och 100% på ett år. Axeln är inte heller bra, men det känns som att den trots allt stadigt blir lite bättre även om det tar tid.

Varje övning tog 5 eller 10 minuter för arbetsdelen. Jogg 5min, Bänk 10 min, Rodd 8 min, Biceps 10 min, Benspark 5 min, Rörlighet 10 min, Mage 5 min.

Jogg 5 min 14.5 km/h
Bänkpress 20*10, 50*10, 70*10, 90*10,9,6,5,5
Skivstångsrodd: 50*10, 80*10,10,10,10,10
Biceps: 20*10, 40*8,5,5,5,5,4,4,4
Benspark: 30*15, 60*15,15,15,15
Rörlighet: squat, höftböjare, hamstring, bröstrygg, axlar
Mage: 20fk, 10fk, 10fk, 40rc

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE