tisdag 27 januari 2015

Skador, as och livsförlängning

Både goda och dåliga nyheter om mina senaste skador

Min hamsterskada är inte på samma ställe som för 7 veckor sedan. Jag är inte säker på om det är bra eller dåligt.

1. Då har jag inte sabbat rehabben genom att vara för ivrig - för uppenbarligen höll ju det ursprungliga skadestället
2. Antingen har jag kompenserat med sned teknik (dåligt), eller så har jag andra svaga punkter i min bakre kraftkedja (sämre). Jag har lyft extremt noga så det är inte snett på utsidan i alla fall, men kanske har kroppen kompenserat internt

En bild kan förklara mer än 37 ord:


  • Skada 1, för 7-8v sedan: bristning vid marklyft 175kg (grön ring)
  • Skada 2, i fredags: "sträckning" vid marklyft 135kg (blå ring)



NOLL DISCIPLIN
Jag har nästan ingen disciplin när det gäller rehabträningen just nu. T.ex. var jag bara tvungen att testa 60kg marklyft och nogsamt se till att lyfta lika mycket med båda benen. Jag upplevde en dov smärtförnimning precis vid den blå ringen, som en kraftig lokal "pump" eller mjölksyra under mina fyra 12:or, men inget gick sönder.

Det är ett mycket bra besked om läget, men betyder också att jag riskerar att gå för fort framåt igen...


DET NYA PROGRAMMET
Annars har jag precis börjat med ett uppbyggnadsprogram i Styrkelabbets anda och körde enligt följande idag:

Knäböj: 100.5kg *8*4 (ska föreställa 77.5%; 4,4,4,4,4,4,4,4)
Marklyft: 60kg *4*12 (rehab, skulle annars ha varit 8*4 på 135.5kg)
Overheadpress: 50kg *4*8 (med ett par reps kvar i reserv i varje set, 8,8,8,8, dvs långt från failure, eftersom det här är en kompletteringsövning för bänkpress: axlar/triceps)
Dips +11kg: 4*8 (precis som för press; 8,8,8,8, med god marginal till failure. Komplettering till bänk: bröst/triceps)
Mage; Fällkniv+crunches med raka ben mot taket: 30+20


De bästa asen är telomerasen

Här är ett utdrag från en helt ny artikel om lovande forskning inom telomerområdet, för livsförlängning utan cancerrisk:

“Now we have found a way to lengthen human telomeres by as much as 1,000 nucleotides, turning back the internal clock in these cells by the equivalent of many years of human life,” said Helen Blau, PhD, professor of microbiology and immunology at Stanford and director of the university’s Baxter Laboratory for Stem Cell Biology. “This greatly increases the number of cells available for studies such as drug testing or disease modeling.”


The newly developed technique has an important advantage over other potential methods: It’s temporary. The modified RNA is designed to reduce the cell’s immune response to the treatment and allow the TERT-encoding message to stick around a bit longer than an unmodified message would. But it dissipates and is gone within about 48 hours. After that time, the newly lengthened telomeres begin to progressively shorten again with each cell division.
This means the treated cells don’t go on to divide indefinitely, which would make them too dangerous to use as a potential therapy in humans because of the risk of cancer.

Det är inte en hund, det är en varg

Jag vill gärna säga något sådant om min schäfer-doberman Ronja (som Fantomen om sin varg, Devil)
Men, Ronja har ingen trovärdighet när hon vilar så här mellan promenaderna:
RONJA


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE