måndag 26 januari 2015

Sprattlar dina ben när du ska somna. Stoppa dem!

Jag hade "restless legs" i några år


Det kan vara fruktansvärt irriterande, så till den grad att man fantiserar om att såga av sig benen för att slippa pirrandet och det okontrollerade sparkandet som omöjliggör avkoppling och sömn.



Jag har fortfarande lätta symptom kvar ibland, när jag halvligger extra icke-ergonomiskt i soffan längre perioder ("Jag ska bara se klart den här säsongen av Vampire Diaries").

I alla praktiska hänseenden har jag dock sluppit undan Willis-Ekboms sjukdom som den officiellt heter.

Tillståndet är ärftligt, men påverkas i stor grad av din livsstil (träning, mat, stress, hållning, sittvanor)

Mitt råd till alla som har eller känner någon som har rastlösa ben på kvällen är att testa följande:

  • Gör 15 cobra-ups två gånger om dagen
  • Ät omega 3 och D-vitamin (jag tar 4000 IE om dagen på vintern. En bekant äter 10 000)
  • Lägg regelbundet till rödbetor eller spenat till kosten
  • Öva rörlighet av höft, höftböjare, bröstrygg och axlar
  • Undvik socker
  • Minimera ditt sittande, men var rak i ryggen när du väl sitter



Läs mer här på min engelska blogg, mikaelsyding.com



Och här är dagens bild på Ronja tillsammans med en mupp, nej mops heter det, och en dubbelt så stor grand danois som heter Valle


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE