söndag 11 januari 2015

Unbroken - vilka människor det finns! Personligen orkar jag knappt fem set knäböj

Mina små steg mot 100% rehab bestod idag av bl.a. en extra minuts löpning, höjning med 5kg i squat och 2.5 kg i press samt höjning till full vikt i shrugs.

squat tog 13 minuter, press 12, rodd 7, shrugs 3, biceps 7 och mage 2 minuter. Total effektiv träningsvolym blev alltså 8 minuter cardio och ca 45 minuter styrketräning (varav minst hälften är setvila)

Jag slängde in lite rörlighetsövningar här och där, trots att jag egentligen bara tänkte köra sånt vartannat pass. Orsaken var ren lättja, eftersom jag var så darrig och flåsig mellan seten att jag bara måste få vila på något sätt.

Under tiden som jag gnäller över mina 3,5 pass i veckan, och t.ex. fem set squat på 80% av kroppsvikten på ett helt pass, tränar min sambo 10-12 pass i veckan och dessutom längre och väsentligt mer intensivt varje gång. I vårt förhållande är jag en riktigt bekväm vällusting.

Hon sover dock mer än jag..., eller det är förresten också oklart eftersom hon har ett jobb och går upp tidigare på vardagmornarna för att hinna träna innan. Okay då, men jag går fler hundpromenader och kastar bollar så jag får ont i kastarmen och har tvingats börja lära mig att kasta med vänstern också. Det uppskattar nog Johan Renström på Hjärnfysik som träning för både kropp och hjärna.

Vi såg för övrigt filmen Unbroken igår. Så här skrev jag om den på Facebook direkt efteråt:

"Unbroken" får fyra bamburapp av fem möjliga. Vill du grimasera i 2,5 timmar över orimligt lidande och tortyr så är det här filmen för dig.

Mitt i all 40-talsrasism påminns man om att det finns inga elaka folkslag, bara vidriga individer som den svaga och sadistiska Watanabe.

Det kan man tänka på i nutidens oroligheter som tyvärr kopplas till länder, folkslag och religioner istället för till de terrorister som utför dåden.

Förutom all grisig tortyr så kan man låta sig inspireras till stordåd på gymmet efter filmen. Jag insåg dock mest vilken vekling jag är. Förutom kanske när det gäller temperaturer, både låga och höga.

What's cooler than being cool?




Dagens pass

Löpband 14.5 km/h *8min
Squat 20*12, 40*12, 70kg *15,15,15,10,10 (65 reps)
Mobility: squat, ninja,hamstring,ljumske
OH-press: 20*10, 30*10, 47.5kg *13,7,6,7,7- (40 reps; peppad till extra reps i de sista två seten, av att se en tjej som reppade pistol squats atg med kettlebell vid axeln)
Rodd 20*10,60*10, 80kg *11,10,9,8
Shrugs: 100kg *12,10,10
Biceps: 40kg *10,6,5,4,5
Mobility: axlar
Fällkniv: 26,13,11 (50st)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE