torsdag 8 januari 2015

Varierar du tillräckligt mycket? Är getter vegetariska?

Nu pratar jag om livet, inte bara träning.

Ett generellt tips från mig, kanske mitt bästa, är att lägga mycket tid på att utforska ändpunkterna i det intervall du tänkte leva, jobba eller träna i.

Kombinera oväntade förmågor och metoder för att hitta ditt recept som passar just dig. Tänk på att forskning (utom fysik och matematik) görs på genomsnitt av populationer, och att just du är unik. Forskning, anekdoter och individuella exempel ska utgöra vägledning och infallsvinklar, inte Den Enda Sanningen.

Om du inte har läst om Lateral Living förut så klicka in på min engelska site. Gör det även om du läst det förut, så får du inspirationen i en ny tappning.

Yep, det här är jag på hästen utanför Investors huvudkontor, vilket får mig att tänka på den gång jag inför ett hundratal investerare på en telefonkonferens mycket nära börspeaken vid sekelskiftet rådde Claes Dahlbäck att sälja Ericsson och eller Astra. Han gillade inte tipset ("But, Karl-Mikael, you can't seriously mean..." [that we should sell our crown jewels]) och han var rätt förvånad över att det kom från mig som var förstarankad investmentbolagsanalytiker i Sverige.



Kolla förresten in den här pizzan jag komponerade idag, med ruccola, lök, fårost, soltorkade tomater och champinjoner. Vegetarisk hoppas jag.




Och som bonus min hund Ronja (framför Riksdagshuset i morse), som jag fick från hundstallet en vecka innan jul och officiellt adopterade den 30 december 2014



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE