söndag 8 februari 2015

American Sniper och nobelpristagare Feynman (och knäböj)

American Sniper
Jag såg filmen American Sniper igår och fick precis vad jag kunde förvänta mig: en krigsfilm med militärkläder, vapen, öken och rödblåvita flaggor. Du missar inget om du inte ser den, men i genren får den nog ändå 4 resor till Irak av 5 möjliga. Bradley Cooper spelar övertygande och den långa filmen känns inte särskilt lång.

Dagens träningspass var ännu ett standardpass i det pågående tremånadersprogrammet som ska lägga grunden för lite styrkeökningar i april:

Löpband 15 km/h, 2% lutning, 5 min; asjobbigt. 2% lutning gjorde en värld av skillnad
Squat 100.5kg *4,4,4,4,4,4,4,4 (lagom, dvs tryggt, dvs lite för vilsamt)
Press: 52.5kg *8,8,8,8 (jag höjde med 2.5kg; perfekt med bra marginal till failure)
Mark: 100kg *12,12,12,12 (quads och grepp kändes mest!)
Dips +16kg: 8,8,8,8 (komplementövning där jag sparar 1-2 reps i varje set)
Mage, hängande benlyft: 15, 10


Herr Feynman måste skoja
Jag lyssnar på en ljudbok (min första; gratis via audible.com) av Richard Feynman och noterar likhet efter likhet mellan honom och mig. Han är förstås mycket mer briljant än jag och fokuserade på fysik hela livet. Men i grund och botten har vi samma bakgrund, inställning, nyfikenhet, godtrohet, busighet, och erfarenheter av kontakter med vuxna, den riktiga världen och inte minst folk som anser sig lite förmer.

Extra glatt förvånad blev jag när jag hörde om ett av hans första arbeten inom kvantmekanik som hette "...half retarded potentials".

Boken är lite smålustig och inspirerande (om man är lite av en udda figur och vill ha en framgångsrik förebild), men jag kan inte rekommendera ljudboken. Den är för fånig bara; fånigt tonfall, lite staccato.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE