torsdag 26 februari 2015

Ett år kvar med börshausse? Två?

Cornucopia ger grönt ljus till börsen
Cornucopia har dammat av "konjunkturmodellen" som visar att börsen vänder ned på ett flera gånger förutsägbart sätt efter en viss nivå av överhettning.

Enligt modellen är vi inte där ännu. Om historien upprepar sig kan det betyda 1-2 år till med börshausse. För att historien ska upprepa sig krävs emellertid att investerarna är lika huvudlösa som de var år 2000 och 2007, dvs drog upp kursnivåerna så högt att de sedan halverades, trots allt lättare centralbankspolitik hela vägen ned.

Sanity check: hur smarta var topparna 2000 och 2007 och är det verkligen något att sikta på? Nåja, det är marknaden som bestämmer.

Hur går det då den här gången när vi redan på vägen upp har kört den lättaste centralbankspolitiken någonsin?

Källa: Cornucopia



Jag svarade på ett mail om börsen i morse. Jag kan lika gärna lägga ut mailet här också:

MITT MAILSVAR morgonen den 26 feb, 2015

Det korta svaret: efter årsskiftet tar både proffs och privatpersoner en extra koll på sina konton och känner sig frånåkta. Proffsen är rädda att få sparken om de underpresterar ännu ett år. Privatpersonerna tycker att de måste hänga med nu när tidningar och kompisarna skriker ut sin glädje över nya rekord varje dag. Utöver årsskiftet och gruppsykologin som ligger bakom agerandet har inget ändrats.


Det längre svaret:

Jag skrev som sagt en artkel på svenska och en på engelska där i första halvan av januari:


Slutsatserna i den engelska (vars inriktning var att INTE shorta marknaden) var:

  • Invest in a business (your business perhaps?) or learning a skill
  • Keep cash ready for opportunistic buying in the case of a (flash) crash
  • Think outside your geographic region (stocks, currencies)
  • Slowly, slowly accumulate stocks that really excite you and have become forgotten by other investors that chase a shrinking pool of rising large caps
  • Consider buying things like gold or oil, but do your homework first, don’t just follow my lead
Mellan raderna erkänner jag förstås att det jag sa var att man nog borde gå kort nu (och att jag privat redan har gjort det - alldeles för tidigt). Jag förstår dock om många som bara hållit cash borta från marknaden känner sig korta när marknaden rusar 15% på några veckor.

Jag skrev ju också om vad jag hade för privata placeringar. Jag har sedan dess stängt hela dollarplaceringen (75% vinst ca) samt oljekontrakten (+100% ca) och adderat lite till Opuspositionen (men där letar jag egentligen efter klart lägre kurser för att dubbla positionen). Jag är också lite sugen på att ta mer risk i Peptonic, men känner att det är nog mannen-på-gatan i mig som känner sig frånåkt och börjar bli otålig när alla andra tjänar pengar... Därför avhåller jag mig tills vidare. Småbolag brukar straffas rejält när börsen faller och lkviditeten torkar bort.



Så till dagens läge:

Inget har egentligen ändrats. Fortfarande sänder marknaden SOS-signaler i form av kraschande olja, flygande Schwizerfranc, all time lows i Baltic Dry Index, nya bailouts i Grekland, kraschande valutor i Ryssland/Ukraina (med förstås motsvarande guldprisuppgång i deras valutor) och inte minst utvecklingen för high yield bonds trots centralbankernas försök att kontrollera räntemarknaden med obligationsköp och negativa räntor.

Att fundamenta och värderingarna inte blir bättre behöver jag väl inte gå in på? (vinsterna revideras ned, BNP-tillväxten revideras ned, skulderna fortsätter att öka utan att man får något för det och trots att inflationen är noll eller negativ stiger t.ex. svenska huspriser rekordfort från en redan rekordhög nivå). Men, som jag skriver i min bok så behöver inte värderingar betyda mer än väldigt lite på kort sikt (5 år). Över tio år brukar dock värdering och underliggande ekonomisk tillväxt betyda nästan allt. Åren då galna priser blir vansinniga, innan de normaliseras eller underskjuter, är dock frustrerande.

Vid den stora kraschen efter 1999 var bilden redan tydlig i mars 2000, ändå sattes nästan nya highs i september samma år och det var först i början av 2001 som marknaden generellt förstod att man inte kunde försvara värderingarna längre. Det var åtminstone 4 frustrerande kvartalsrapporter att uthärda däremellan. Att situationen var vansinnig 1999 stod klart för de flesta med absolutavkastningsperspektiv och i efterhand visade krascherna 2001-02 samt 2008 att man inte skulle köpt aktier efter 1997 utan egentligen väntat till 2009.

Visst hade man kunnat göra grova pengar om man hade legat fullinvesterad 1997-1999, 2003-2007 och sen hållit sig utanför eller kort 2001-2002 och 2008, men sånt är i stort sett omöjligt att pricka in. Poängen är att marknaden var för högt värderad hela perioden 1997-2008.

Det är den nu också. Det hindrar förstås inte att den kan bli ännu högre värderad, går ännu högre, kanske t.o.m. i ännu högre tempo - som 1999. Min tolkning är att det är det som händer nu. Varför? Saker som negativ ränta och icke-grexit hjälper psykologiskt. Det kan få folk som stått utanför att ge upp och desperat kasta sig in. Med tanke på att vi redan var på toppnivåer kan man dock knappast säga att det fanns någon oro över grexit inbakad i priset innan så psykologin bakom är absolut inte självklar.

Negativ ränta eller mycket låg ränta gör mycket liten fundamental skillnad. Om normalräntan är 4% och den nu är 0% kan man fundamentalt försvara 4% högre börs, men bakar samtidigt in 4% långsammare uppgång framöver. Skillnaden mellan 0,5% och 0% ger anledning till 0,5% högre börs per år som skillnaden består (men samtidigt 0,5% mindre uppgång efter det). Psykologiskt och flödesmässigt är effekterna just nu uppenbarligen mycket större (vilkt bara betyder att det blir desto mer payback längre fram för fundamentalt har inget ändrats - tvärtom gör politiken att ekonomin fungerar sämre, med mer spekulation och felinvesteringar vilket medför lägre tillväxt och lägre vinster i framtiden än annars).

NÄR det vänder, NÄR folk i snitt ger upp går inte att säga. Det är därför man ska vara mycket försiktig med att gå kort. Det viktiga är att ha pengar redo när kraschen kommer, eller när aktier blir billiga på annat sätt. De senaste 6 veckorna är i det perspektivet lite lustig kuriosa, men inte ens en krusning i det stora hela. Det är frustrerande att uppleva i realtid att se galenskapen, men man får helt enkelt undvika att titta om man inte har för avsikt att göra något konkret.

I all enkelhet är det bara så att just nu överskjuter börsen och förr eller senare normaliseras och sannolikt underskjuter den.

6 veckors extra skjuts uppåt har inte ändrat den bilden. Och det finns inga särskilda förklaringsfaktorer bakom den senaste uppgången - utöver gruppsykologi.

SLUT PÅ MAILET



Med det sagt kan toppen och nedgången förstås dröja... Det hänger på dig och mig, grannen och pizzabagaren på hörnet. Hur stressade är vi att sätta pengar i arbete? Hur mycket har vi över? Hur mycket extra vågar vi och olika institutioner låna och placera innan det är över? Vi är redan i utanför kartan vad gäller många variabler och där ute gäller inga regler.

Å andra sidan kan Cornucopias graf ge tröst till den som vill ge sig in i leken. Kanske hinner du skalpa av 25% innan raset kommer. Om du har tur - för det är bara det det handlar om nu. Tillfälligheter och tur som avgör hur vansinnig en tokig situation kan bli innan det är över.


STYRKETRÄNING

Dagens träningspass kändes segt. Det var som vanligt inte kul att knäböja. 8 arbetsset på 82.5% gjorde inte saken bättre.

I marklyft kämpar jag mest med rädslan över när hamstringen ska brista nästa gång. Jag kör med dubbelt överhandsgrepp för att tvinga mig att köra på låga vikter. Idag blev det fem fyror på 127.5kg och sen en avslutande 12:a med reverse grip.

Pressen var också tung. Den ska ju bara vara komplement 4x8 på relativt lätt vikt, men idag kändes 55kg för mycket så jag avslutade efter 8,8,7 reps.

Hela passet

Löpband 5+1 minut 15 km/h 2% lutning (sista minuten på 0%)
20 min Squat 107.5kg *4,4,4,4,4,4,4,4 (82.5% av 1RM)
6 min Press: 55kg *8,8,7 (kändes tungt, är nog sliten i pressmusklerna)
10 min Mark (dö): 127.5kg *4,4,4,4,4, +rev grip: 127.5kg *12
Dips +18.5kg: 8,8,8,8
Mage: 25+25 superset fällkniv + straight leg crunches
Rörlighet: axlar, squat, höftböjare


Nästa pass (lördag) börjar månad två, med tyngre vikter och färre reps och set.

Under månad 2 kommer jag köra bänkpress på 80-85% med undantag för ett pass på 87.5% *5*2 och ett pass på 90%*5*1 (ja, enreppare) precis på slutet av månaden.

Knäböj körs enligt exakt samma procent, vikter, set och reps. Har inte alla precis lika starka lår som bröst?

I mark fortsätter rehabben med långsamt smygande vikter uppåt vecka för vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE