måndag 2 februari 2015

Lätt, lättare lättast

Minimerad admin, minimerad gymtid

Ett plus med nya träningsschemat är att det går väldigt snabbt att registrera ett pass. En annan fördel är att passen känns enkla, kompakta och ansträngningsminimerande.

Jag tänker på passen som om det bara är två övningar. Först en basövning, sedan en till. Klar.

Sen tillkommer visserligen två komplementövningar, men jag får ju inte ens bli trött av dem (ska lämna 1-2 reps i varje set) så de är varken mentalt eller fysiskt särskilt jobbiga.

Enkelt!

Idag vilade jag dock med press mellan böj och mark. Eftersom jag kör mark på rehabvikter spelar det ingen roll i vilken ordning jag kör.


Sen avslutar jag med mage, och varannan gång, dvs var fjärde dag med några minuter rörlighet. Idag testade jag enhandsbenlyft. Lite knepigt, men utmanande och kul. Det blev dock bara femmor, pga klent grepp.

Dagens pass:

Uppvärmning: 6 minuter löpband 13 km/h, 1% lutning
Knäböj 77.5%: 100.5kg * 8*4
OH-press: 50kg *4*8 (ej till positive failure)
Marklyft: 70kg *12, 80kg *4*12 (rehab)
Dips +13.5kg: 4*8 (komplement, spara reps)
Hängande raka benlyft, enhands: 4*5
Hängande raka benlyft, tvåhands: 1*10
Rörlighet: höftböjare, squat, hamstring, axlar, bröstrygg

Nu väntar jag med spänning på att det här ska bli slitsamt eller jobbigt, för än så länge är det det lättaste upplägg jag har kört någonsin.

Om jag faktiskt blir stark av det här så känns det som om jag hittat den heliga graalen - lika mycket som när jag hittade stronglifts 5*5 och snabbt vände en fallande spiral från att knappt ta 100kg i bänkpress till att ta 140kg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE