torsdag 12 februari 2015

Negativa räntor låter väl bra? Hur många reps bänkpress kan man göra med negativ vikt på stången och hur bra känns inte det?!

LÄTT VECKA, TUNG BÖJDAG
Jag är inne i vecka 3, månad 1 (av 3) i mitt styrkeprogram för basövningarna bänk, mark, böj.

Vecka 3 har jag bestämt mig för ska vara en lättare vecka; en återhämtningsvecka efter förra veckan som var "tung".

I den lätta veckan finns ändå tyngre pass och lättare pass. Första passet är alltid det tyngre för då har jag vilat i fyra dygn sedan senast jag körde övningen. Det andra passet är lättare för då har jag bara vilat i två dygn.

Idag var det dags för lätt bänkpress och tung squat (fast båda övningarna i en lättare vecka, så lättlätt och lättungt).

Löpband 15 km/h, 2% lutning *4 minuter + 0% *1 min
Bänkpress (16 minuter) 100kg *4,4,4,4,4,4,4,4
Knäböj (18 minuter) 105kg *4,4,4,4,4,4,4, (kändes tungt, särskilt i början; var faktiskt lite sliten i kroppen)
Rodd (8 minuter) 90kg *8,8,8,8
Biceps (5 minuter) 35kg *8,8,8,8
Mage: 4*5 enhandsbenlyft

I stort sett kör jag bänkpress, marklyft, rodd, chins och knäböj på samma vikt: ca 100 kg. Enkelt att komma ihåg. Militärpressen har dock en bit kvar till 100kg.

LJUDBÖCKER LÄMNAR JAG ÅT ANDRA
Den senaste veckan har jag lyssnat på mina två första ljudböcker: "Surely you're joking Mr Feynman" och "Sub-Human". Om de är representativa för ljudböcker så är jag inte imponerad. 1) Det tar alldeles för lång tid, men det kan vara OK eftersom jag kan lyssna när jag är ute och går. 2) De läser med tonfall och intonation som jag inte alls gillar. Det är bara för störande. Jag kommer aldrig betala för en ljudbok.

Negativa räntor
Ja, det är förstås dåligt för nästan alla, för ekonomin som helhet och utgör en utomordentligt negativ signal avseende ekonomins funktion.

Låga räntor och felinvesteringar ska nu botas med negativa räntor, ännu mer spekulation och slöseri på felinvesteringar. Effekten blir förstås ännu lägre tillväxt, ännu skevare fördelning av tillgångar och tillfälligt ännu högre tillgångspriser, vilket gör raset desto värre när det väl kommer.

Men, oroa dig inte framtida skattepengar kommer användas för att rädda bankerna när kraschen kommer och bonusarna de skrapar åt sig i mellanperioden får de behålla.

När sen tillgångsinflationen växlar över i konsumentprisinflation får staten in nominellt högre skatter, vilket kommer vara precis vad den behöver för att täppa till hålen. Förlorare är bara alla vi vanliga skattebetalare, pensionärer, sparare och annat sunt folk.

Det är en sorglig tid vi befinner oss i just nu och framtiden kommer inte se med blida ögon på det här experimentet.

4 kommentarer:

  1. Vad gör man för att undvika att förlora för mycket av sina sparade pengar
    när det ekonomiska läget ser ut som det gör? Guld?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag skrev en liten grej på mikaelsyding.com om den negativa räntan igår.

      Det finns inga enkla svar. Det här experimentet med minusräntor och QE är helt utom kontroll. Valutor, räntor, tillgångspriser, inflation, deflation, oil supply destruction mm mm. Det är för många rörliga delar för att överblicka. Kommer börs och guld rusa tusentals procent som i Venezuela eller kommer en krasch? Går inte att säga.

      Jag har guld, men bara 5-10% av min nettoförmögenhet.

      Personligen tror jag på att hålla cash och vänta och se, men visst är det läskigt att göra tvärtemot alla andra. Staten lär ju på något sätt rädda alla oansvariga som tar för mycket lån eller ger ut för mycket lån och det blir de sunda spararna som tar smällen.

      Radera
    2. Vad du försöker säga är: "Maxa dina lån och krediter, gå kort börsen med mustig hävstång!". Jag förstår.

      Radera
    3. Det är faktiskt det jag försöker säga, eller snarare vill säga men försöker undvika att säga - med uppenbarligen lika svagt resultat som i mina marklyft

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE