måndag 9 februari 2015

Tar hand om vardagen - letar gymkort, säger upp onödiga kreditkort mm

Pensionär
Som pensionär får man lära sig att ta hand om sig själv...

Nytt gym
Om några månader slutar 21 år med gratis gymkort. Jag funderar nu på att gå ner på bare bones och träna på Fitness 24/7 Dagkort för 99 kr/månaden. Jag tränar ändå bara på de tiderna (6-16) och allt jag behöver är en skivstång med lite fria vikter samt en bänk.

Amex Platinum
I dag avslutade jag mitt American Express Platinum som jag haft i 13 år. Amex har fått omkring 75 000 kr i årsavgifter samt sina procent på mina utgifter, vilket förstås gett Amex flera gånger mer i ytterligare intäkter. För detta har jag typ inte fått någonting eftersom jag nästan aldrig har använt deras tjänster.

Nu gäller det bara att komma ihåg att avsluta allt som är anslutet till kortet...

Vem behöver telefonnummer?
Nästa grej blir telefonen. När jag slutade med hemtelefon för 12 år sen höjdes många ögonbryn. Nu är det det normala. Förra året avslutade jag alla TV-abonnemang, inklusive TV-licensen. Om någon blev förvånad då var det för att jag var så sent ute. Nu är frågan när Futuris ska stänga av mitt telefonabonnemang... och jag hade inte tänkt ersätta det med något eftersom jag aldrig ringer. Det finns ju ändå WiFi överallt och skulle jag vilja göra mer än messa och surfa kan jag alltid använda Skype. Okej, kanske är jag lite tidig med det här...

Feynman
"Dick" var redan en av mina idoler av många andra anledningar, men i boken "Surely, you're joking" kommer det fram så mycket mer. Han var i barslagsmål, raggade alltid damer, testade "gaming" redan på 40-50-talet, försökte alltid vara "tuff" (motsatsen till "sissy" - ett ord alla gymmare känner igen från den där skumgummimanschetten "sissy pad" som går att fästa mitt på skivstången), bröt sig in i kassaskåp och hade därmed olagligen tillgång till exakt all information om kärnvapenprogrammet Manhattanprojektet, gjorde korttrick genom att lukta på kortleken, gömde dörrar (!) och blev utslängd från militärtjänstgöringen (efter att ha tagit fram atombomben) pga att han "hörde röster, pratade med döda och trodde att folk stirrade på honom". Som (ganska ung) professor i teoretisk fysik kallade tjejer honom för "bloody liar" för att han istället för freshman eller liknande vid direkt fråga utgav sig för att vara professor i teoretisk fysik och dessutom hade jobbat på Manhattanprojektet...

1 kommentar:

  1. 21 år med gratis gymkort... Det är ju inte konstigt att du skrapat ihop pengar!

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE